18-07-2011: Het harde strand van Novorrassijsk - Reisverslag uit Natukhayevskaya, Rusland van Ans Nijs - WaarBenJij.nu 18-07-2011: Het harde strand van Novorrassijsk - Reisverslag uit Natukhayevskaya, Rusland van Ans Nijs - WaarBenJij.nu

18-07-2011: Het harde strand van Novorrassijsk

Door: Anssy

Blijf op de hoogte en volg Ans

20 Juli 2011 | Rusland, Natukhayevskaya

Vandaag is het een redelijk rustige dag. We gingen in de middag naar Novorrassijsk om wat dingen te regelen (naar de bank voor Alliona en Laura's Russische telefoonnummer activeren). De wegen van Novorrassijsk waren net een paar weken geasfalteerd, maar er was nog geen belijning op de weg aangebracht. Zou toch niet uitmaken volgens Laura, want de Russen houden zich toch niet aan de regels. Daarna gingen we naar het strand van Novorrassijsk. Dit is het steenstrand (wat totaal niet lekker ligt). De stenen zijn overigens goed om mee te "zeilen". Het strand is opgefleurd met allerlei souvenir-en eetkraampjes en cafées. Er waren leuke attracties voor kinderen en er was aan het eind een kinderdisco voor Misha. We hebben genoten van Russische ijsjes (ja ik heb weer een nieuw doel: alle Russische ijsjes uitproberen) en een milkshake.
Laura en ik hebben aan het eind nog net gebakken broodjes met aardappel en soort van basillicumvulling (deed me denken aan de Griekse keuken) gegeten. We kwamen laat thuis en werden
's avonds opgehaald door Araik in zijn Toyota busje. Hij zou met zijn vrienden in het centrum van het dorp zitten op een "bankje". Later bleek dat het maar twee straten verderop was en het bankje zijn auto was (plus de stoeprand waar een kleedje overheen was gelegd). Drie van zijn vrienden zaten er al te chillen: Toma, Natasha en Aldar.
In Nederland zou je zeggen: dat zijn hangjongeren. Maar in Rusland kennen ze dat verschijnsel niet. Er zijn meerdere groepjes vrienden gewoon 's avonds laat aan het kletsen in het dorp.
Volgens Laura is er een regeling dat jongeren onder de 18 na 9 uur niet buiten mogen zijn, maar blijkbaar is de politie daar niet in geïnteresseerd en Russen bellen elkaar onderling als de politie in zicht is.
Araik en zijn vrienden waren aan het chillen aan de kant van de weg met wat wijn en snacks en na een tijdje kwamen ook twee taxichauffeurs meechillen onder hun werktijd (totdat ze een oproep kregen).
Het was erg gezellig ook al zijn de "hangjongeren" al redelijk oud, tussen de 25-30 jaar. Ze werken allemaal en zijn geïnteresseerd in de Nederlandse taal. Heb ook meteen wat Russische scheldwoorden geleerd. "Doera" () is idioot en "blien" () staat voor pannekoek. Ja, als Russen boos zijn schelden ze met pannekoek ;)

Groetjes,

Anssy

• 20 Juli 2011 - 18:02

Oma Timp:

Hallo Ansie je stukje weer gelezen erg leuk en pas op met al die lekkere ijsjes mje weet elk pondje gaat door het mondjeAllemaal de groetjes van ons aan laura tatjane Allona en een knuffel voor Misha ennatuurlijk voor jou trouwe schrijfster

liefs van OMA

• 20 Juli 2011 - 18:45

Lilian:

Ans, als je thuis gaat schelden met blien, moet je niet schrikken als er pannekoeken naar jouw hoofd wordt gesmeten. Je beleeft wel leuke dingen daar, kom je geen slaap tekort?
    Groetjes,
    Pa en Ma