Reisverslagen van de afgelopen week - Reisverslag uit Natukhayevskaya, Rusland van Ans Nijs - WaarBenJij.nu Reisverslagen van de afgelopen week - Reisverslag uit Natukhayevskaya, Rusland van Ans Nijs - WaarBenJij.nu

Reisverslagen van de afgelopen week

Door: Anssy

Blijf op de hoogte en volg Ans

28 Juli 2011 | Rusland, Natukhayevskaya

Eindelijk internet! De stroom viel de afgelopen dagen steeds uit of was te zwak waardoor we steeds geen internet hadden (en warm water en goede verlichting, wat 's nachts best creepy is)...
Maar vandaag is het eindelijk door een electricien gemaakt :)
Ik heb wel braaf per dag een reisverslag bijgehouden dus lezen maar!

Vrijdag (22-07-2011):
Misschien komt het door de warmte of omdat het Rusland is, maar de
hanen kraaien hier om half 4 in de nacht. Best wel vervelend als je
net om 3 uur wil gaan slapen…
Toen Laura, Marina en ik vrijdag met de auto naar Gelendzhik gingen,
zagen we een koe over de weg lopen en een man in een aanhangkarretje
achter een auto aan rijden terwijl hij zelf het verbindingstouw
vasthield! Tja je kan hier in Rusland alles op de weg verwachten. Ook
propaganda reclames langs de weg (nagenoeg slechts van 1 politieke
partij waar je werkelijk op kan kiezen volgens Laura), geen voorrang
voor voetgangers op zebrapaden (maar deze staan ook werkelijk op grote
wegen) en keiharde racers die over de weg sjezen (soms zelfs op de
verkeerde weghelft!) die nota bene niet door de politie worden
aangehouden wanneer de politie aan de kant van de weg een controle
houdt!
Ik vond het wel grappig dat er hier in Rusland ook 112 het noodnummer
is. Het stond aangegeven met informatieborden langs de weg.
Om naar Gelendzhik te gaan moesten we richting Novorrossijsk door de
bergen rijden. Je ziet onderweg afgeslepen bergen, omdat Novorrossijsk
bekend staat om de betonproductie. Het heeft de grootste haven in de
regio en dat zie je goed vanuit de bergen. Ook heeft Novorrossijsk een
grote bijdrage geleverd aan de gevechten in de Wereldoorlogen. Daarom
staan er overal langs de weg standbeelden (van zeelieden en gezonken
schepen) en tanks als oorlogsherdenkingen. Hier in Rusland gebeuren
vaak ongelukken op de weg, wat niet alleen aan verkeerd rijgedrag
ligt, maar ook aan de kwaliteit van de wegen. Er zitten vele gaten in
de wegen zodat je gemakkelijk de hele rit in je auto kan trillen of
schudden. Maar in plaats van de wegen aan te passen, plaatsen de
Russen liever borden met “kijk uit hier gebeuren veel ongelukken”. Ook
staat er soms een enorm kruis langs de weg, maar een ander kruis dan
wij gewend zijn. Dit kruis heeft drie horizontale balken (een boven en
de ander onder de gebruikelijke balk) waarvan de onderste scheef
hangt…

In Novorrossijsk hadden we even een stop gemaakt bij de nieuwe Mc
Donalds. Deze had wi-fi wat een mooie verrassing was! :D
Gelendzhik is echt een mooie toeristische plaats. De boulevard is daar
prachtig aangelegd, de stenen, de paden, terrasjes en restaurants
langs de paden, bomen en bloemperkjes. Er waren veel winkeltjes met
veel kleine souvenirtjes (toeristische zooi), kraampjes, ijsverkopers
en een winkelcentrum. Het is hier als het ware het Franse “Nice” van
de regio voor de Russen. De prijzen zijn hier redelijk duur voor de
normale Rus (maar niet zo duur als in Moskou) en je moet bij sommige
terrassen zelfs alleen al voor een zitplaats betalen! Het grappige is
dat hier geen buitenlandse toeristen worden verwacht, alles staat en
wordt gezegd in het Russisch en aan ansichtkaarten kan je moeilijk
komen…
Het strand is echter heel klein en het toerisme heeft de zee een
beetje verpest, het is best wel vies zeewater. Volgens Laura is het
oorspronkelijk een stenen strand en gooien ze elk jaar er een berg
zand overheen voor de toeristen.
Op de terugweg kwamen we in de file terecht. Er zijn redelijk wat
verkeersregelaars op de weg, maar dat weerhoudt de asorijders niet van
het links en rechts inhalen van Laura (terwijl ze van baan wil
wisselen). In Nederland denken mensen soms dat de politie misbruikt
maakt van zijn ambt maar hierin Rusland doen ze het dus echt. De
politie had er namelijk geen zin in om te lang in de file te wachten
en zette even snel de sirenes aan zodat ze eruit konden en deed het
meteen erna uit en reed rustig weg… Daarna dacht een malloot ook nog
eens dat hij daarmee de kans kon grijpen om achter de politie de file
uit te rijden... Als je dacht dat de autorijders in Nederland
ongemanierd waren, dan zijn ze nog niets vergeleken de Russische
automobilisten (vooral de gozers in hun Lada).
Gelukkig is er sinds kort een flitspaal geïntroduceerd waardoor de
Russen op bepaalde plekken iets minder hard rijden.
We gingen nog langs de enorme supermarkt (lente). Het is een
soort Ikea en AH XL in één. Het is vergelijkbaar met de Franse
supermarkten/warenhuizen langs de weg denk ik.  Was wel leuk om te
zien, maar jammer dat foto’s maken verboden was.
Toen we thuiskwamen begon het te regenen in Natugaivksaya. Het was ook
wel een redelijke plensbui en we gingen toch maar niet naar het
strand.

Zaterdag gingen we in de avond echte Russische shaslick eten. Dat
zouden we doen aan het strand van  (blagaweshenkoje).
De man van Alliona en vader van Misha was aangekomen en zou de
shaslick gaan braden. Shaslick bestaat uit varkensvlees en rundvlees en is op een bepaalde manier gekruid, soort van saté dus maar met veel grotere stukken vlees. Het was een hele toer om aan het strand te
komen, over hobbelige paadjes en tussen de duinen door.
We hebben onderweg weer veel kraampjes gezien waar ze fruit uit eigen tuin verkochten. Uiteindelijk hebben Alliona en Alexee 4 grote watermeloenen gekocht dus ik kan hier mijn lol op!
De shaslick werd door Alexee op een vuurtje in het zand gebraden, een natuurlijke BBQ dus xD was lekker, maar door de wind kreeg je regelmatig zand door je eten.
Er waren daar redelijk veel Russen die hun tentje hadden opgezet om de nacht op het strand door te brengen. Dit noemen de Russen relaxen in de natuur, tot rust komen in de natuur. Was knus rond het vuur.
Er was wel een harde wind en de golven waren ook erg hoog met een sterke stroming die je wegdreef. Verder nog parasailers bekeken met de verrekijker van Alexee. We zijn tot laat gebleven, en toen de zon onderging zagen we vrij weinig maar hebben wel prachtig uitzicht gehad op de sterrenhemel boven ons.

Zondag hebben we niet zo veel gedaan. We zijn naar het strand gegaan met Araik en Natasha. Op de weg terug kwamen we in de file en zagen 4 auto's achter elkaar op de vluchtstrook! Ze probeerden allemaal de file makkelijk af zijn, maar terug invoegen werd niet altijd gewaardeerd. Die avond hadden we een verschrikkelijke muggenaanval, ik heb nu veel meer muggenbeten dan ik in Nederland in de zomer krijg... >.<

Maandag ging ik met Laura in de auto naar Novorrossijsk. Daar zijn we eerst naar een grote markt geweest. Buiten verkochten ze veel groente, fruit, spulletjes voor huis en tuin en gekopieerde films (zelfs de nieuwste bioscoopfilms). Er zijn ook speciale secties waaronder de vis, vlees en zuivel + koekjes afdeling. Deze stonden binnen. De visafdeling was erg zielig, met vissen die in een te kleine bak zaten of vis die nog maar nauwelijks leeft.
Daarna gingen Laura en ik naar de pier van Novorrassijsk. Die is erg mooi vrsierd met vele standbeelden, kanonnen, scheepsankers en een enorm schip die in de haven staat.
Toen we door Novorrossijsk reden zagen we tot onze verbazing een oranje Nederlands TNT Post busje voorbij rijden! We waren zo stomverbaasd dat het busje al voorbijgereden was voordat we een foto konden maken...
In de namiddag bezochten we het grote winkelcentrum van Novorrossijsk, "Krasnopoetjit" (het rode plein). Deze is nog geen anderhalf jaar oud en ziet er prachtig uit. Heel modern en stijlvol. Ze hebben zelfs The New Yorker (met meer verschillende soorten kleuren t-shirtjes dan in Nederland! Grr..).
De 5e verdieping is helemaal gewijd aan caféetjes en de super moderne bioscoop (waar we hopelijk van de week nog een bezoekje aan zullen brengen).
Toen we thuiskwamen was de stroom weer uitgevallen. Het was blijkbaar de hele avond al zo, dat de stroom steeds voor een paar minuten uitvalt. Daarom hadden Laura en ik avondeten (rond 11 uur) bij kaarslicht xD. De stroom is te zwak en daardoor werd douchen wel erg eng als ineens al het licht uitvalt... Laura zegt dat het "niet zo vaak voorkomt", maar hoe ze in zo'n ontregeld huis kunnen leven is voor mij een wonder.

Dinsdag:
Vandaag zouden we vroeg opstaan om naar de grote markt te gaan en daarna naar Anapa. Dit plan veranderde een beetje aangezien bij Russen het rooster nogal plotseling kan veranderen. Laura zegt dat het leven hier veel minder gestrest en relaxt is in vergelijking met Nederland, maar dat heeft ook zo zijn consequenties: bussen rijden niet op tijd en Russen zijn niet zo stipt met tijdstippen/ afspraken. Ook veranderen Russen makkelijk hun planningen (als ze die hebben, meer een mañana mañana mentaliteit). Zoals vandaag had Tatjana gewoon in de ochtend naar haar werk gebeld dat ze later komt werken in plaats van 9 uur (om 13 uur ofzo) :S.

Tussen de middag gingen we naar Araik om te zien hoe hij auto's spuit in de garage achter zijn huis. Het is mooi om te zien hoe iemand met simpele, niet professionele gereedschappen geweldig auto's kan herstellen naar hun oorspronkele staat. Daarna gingen we naar Anapa. Dat is ook een enorm toeristische plaats wat iets weg had van een kermis, maar is dan ook minder stijlvol dan Ghelendhik. We bezochten we een enorme souvenirmarkt die maar geen einde leek te hebben. Daarna ging ik in een plastic bal over het water lopen. Was erg grappig maar het was ook warm in de bal en vermoeiend, want je valt steeds omdat je geen evenwicht hebt.
Vervolgens gingen we naar de archeologische opgravingen kijken van Griekse huizen die nog in Anapa liggen.
Eenmaal thuis kwamen we erachter dat de elektriciteit is gemeten en de spanning slechts 150 is in plaats van 220 volt! Er is vermoedelijk ook wat apparatuur kapot gegaan hier in huis...
We gingen weer naar het strand met Alliona en Misha, de zee is vast een warmere douche dan die ik thuis kan verwachten...

27-07-2011:
Vandaag hebben we Dolmen bekeken, dit zijn soort van hunnebedden. Deze zijn op de weg naar Sochi, vlakbij Gelendhik. We hebben daar nog een stel spirituele Russen ontmoet, die de overleden mensen in de dolmen konden "zien". Ik zal jullie de foto's nog wel laten zien, ze zien er best leuk/bijzonder uit. Ook zijn we naar de pizzeria waar Tatjana werkt geweest. Het zag er erg netjes en stijlvol uit en is gevestigd in Novorossijsk. Het plan is om donderdagavond naar Sochi te gaan en dit weekend weer terug te komen om op zondag met Araik en vrienden gezellig shaslick te eten.

Groetjes, Anssy

• 28 Juli 2011 - 15:12

Paus:

Leuk verslag! :-)

• 28 Juli 2011 - 20:38

Lilian:

Ha gelukkig weer wat nieuws, we hebben het wel gemist.
    Groetjes van ons

• 30 Juli 2011 - 14:36

Oma Timp:

Zo Ans eerst even, nou ja even je uitgebreide reisverslag gelezen.
    Heel leuk wat jij allemaal schrijft .
    dank je wel en nog een prettige voortzetting geniet er nog maar van het is zo weer voorbij.

groetjes aan allemaal liefs van Oma