21-07-2011: Dagje Natugaivskaya (Natukhayevskaya) - Reisverslag uit Natukhayevskaya, Rusland van Ans Nijs - WaarBenJij.nu 21-07-2011: Dagje Natugaivskaya (Natukhayevskaya) - Reisverslag uit Natukhayevskaya, Rusland van Ans Nijs - WaarBenJij.nu

21-07-2011: Dagje Natugaivskaya (Natukhayevskaya)

Door: Anssy

Blijf op de hoogte en volg Ans

22 Juli 2011 | Rusland, Natukhayevskaya

Gisteravond is de nachtelijke duik helaas niet doorgegaan, omdat de stuurbekrachtiging van Araiks busje kapot is gegaan. We hebben haar verjaardag afgesloten met een wii-avondje en Laura werd nog om 12 uur 's avond aangenaam verrast door Tatjana die een mokkataart van haar werk had meegenomen met de tekst "gelukkige verjaardag Laura".
Vandaag zijn we gaan rondlopen in Natugaivskaya (het dorp waar Tatjana woont). We gingen eerst naar het zomerse kinderopvangtehuis. Ze doen daar allerlei activiteiten als schaken, sporten (voetbal, basketbal, fitnes etc.) en knutselen onder het mom "blijf van de straat en drugs en ga liever sporten". De oprichters ervan zijn Laura's achterburen en het gebouw is haar vroegere middelbare school. Deze wordt niet meer gebruikt omdat inmiddels een nieuw gebouw is neergezet (die er overigens vreemdgenoeg mooier uitziet dan mijn middelbare school). De buurman van Laura is heel aardig en gaf ons enthousiast een rondleiding. Je kunt echt zien dat hij van de kinderen houdt, hij heeft alles ingericht en de mooiste schaakmethode materialen in elkaar geknutseld. De opvang bestaar nog niet zo lang, sinds ongeveer 4 jaar, maar hij liet ons een rijkelijk gevulde foto-album zien van de activiteiten  van voorgaande jaren. Ze zijn onder andere met de groep naar Moskou geweest, gekampeert in Anapa en naar veel schaaktoernooien geweest.
Ze zijn nu druk bezig met het ombouwen/ inrichten van de oude klaslokalen in schaakkamers, lounges, biljart- en tafeltenniskamers, sportruimtes en nog meer.
Het was echt mooi om te zien dat twee mensen veel mogelijk kunnen maken (met onderhand wat hulp van andere vrijwilligers), ze hebben onderhand 1500 leden.
Daarna zijn we naar het nieuwe gebouw van de middelbare school geweest. Het is eigenlijk een basisschool en middelbare school in 1. Het gebouw is dan ook erg groot met een aparte vleugel voor de kleintjes. De school zag er zowel binnen als buiten er goed verzorgd uit. Eigenlijk mochten we de school niet in, maar omdat ze Laura kenden en we helemaal uit Nederland kwamen kregen we een hele rondleiding! De lokalen waren echt netjes, ze hadden zelfs smartboarden in de lokalen! De gangen waren breed en er hingen  allemaal foto's aan de muren van evenementen en speciale gelegenheden dat klassen in tradionele kledendracht rondliepen (bijv als kozakken gekleed op het Rode Plein). Ook was een gang een soort gallerij van schilderijen die (uiteraard) Russisch gerelateerde gebeurtenissen uit de geschiedenis afbeeldden. Ook hingen er vele informatieve posters op de gangen over o.a.  hoe je als kozak gekleed moest zijn en verkeersborden. Mijn mond viel open bij de theaterzaal, die was prachtig. Van de stoelen tot aan het podium was het precies net als in een musicalzaal bekleed.
Ik moet toegeven dat ik de toilet niet heb vergeleken maar over het algemeen zag de school er zeker goed uit ;).
Daarna gingen we naar Araik om te kijken hoe het met zijn werk er aan toegaat. Hij deukt kapotte auto's uit en spuit weer een mooie verflaag eroverheen in een garage achter zijn huis.
Helaas was hij niet thuis (verf halen oid) en zijn we bij zijn moeder op visite geweest. We kregen weer een kopje sterke Armeense koffie met snoepjes erbij. Daar kwam ik wat te weten over de Armeense cultuur. Daar is het gebruikelijk dat het meisje bij de familie van haar man woont als ze getrouwd is en de jongste zoon in de familie altijd bij zijn moeder blijft. Dat betekende dat de moeder van Liana (klein meisje) niet de dochter is van Araiks moeder, wat ik eerst dacht xD.
Daarna gingen we langs het Huis van de cultuur in het dorp. Ze hebben een bibliotheek en momenteel een klein museum, maar die is nu gesloten omdat de directrice er niet was...
Vervolgens gingen we langs de film-en videogameswinkel, waar volgens Laura alles gekopieerd was. De hoesjes zagen er overigens wel goed uit... Trouwens, zelfs in een normale telefoonwinkel in Anapa lagen gekopieerde dvd's in de schappen xD
De grootste supermarkt in het dorp is de "Magnit" (). Zag er goed verzorgd uit en is algemeen bekend in elk dorp (net zoiets als de AH denk ik) maar was hier nog redelijk klein. Meteen weer een koud Russisch koekje gescoord waar "kwork" in zit. Het was koud en ongeveer vergelijkbaar met de "kinder pingu" ijsjes in het koelvak.
Leuk weetje: je mag geen wodka of ander sterke drank kopen vóór 12 uur hier.
Tegen 4 uur zijn we naar de "dierentuin" van Natugaivskaya geweest. Het is redelijk klein en nog volop in de verbouwing. Het is echt een tuin omdat het net tussen een dierenboederij en een dierenpark in zit. Ze hadden er van alles, van aapjes, konijnen, kangeroes, kamelen tot Japanse kraanvogels en struisvogels.
Daarna gingen Laura, Misha en Alliona weer naar het strand. Ik heb maar even bijgeslapen maar ik heb blijkbaar veel gemist: de srroom is 4x uitgevallen en er heeft een achtervolging door de politie op een Nissan in onze straat plaatsgevonden (dat hobbelige zandpad nog wel!).
Poeh poeh dat was weer een lang verslag, ik stop want we gaan morgenochtend vroeg naar Ghelendhik met de auto (2 uur rijden).
Welterusten!
Anssy

• 22 Juli 2011 - 09:11

OMA TIM:

Hallo ondekkingsreiziger

Jonge,jonge Ans wat kan jij een lang verslag maken van alles wat je doet daar in Rusland ik lees ze echt met alle plezier wat jullie aan het doen zijn .Leuk dat jullie daar toegang hebben waar het eigenlijk niet is toe gestaan omdat ze een jonge dame uit Nederland kennen interesant hoor.
    Nu Ans bedankt weer van je leuke verslag en geniet nog maar van alle dingen die jullie gaan doen.
    liefs en groetjes uit Heinenoord,daar verblijven wij weer een paar dagen in onze caravan het weer is niet echt zomers Er is hier(Rotterdam) zelfs een wolkbreuk geweest Woensdag,maar wij waren hier toen nog niet gelukkig.
    Ik stop er mee met liefs en XXX Oma

• 22 Juli 2011 - 20:56

Lilian:

We raken even in de waar, de moeder van kleine Liana is getrouwd met een broer van Araik en woont bij hun in huis?
    En Alliona is een dochter van Tatjana en logeert nu bij haar moeder, hebben we dat goed begrepen? Er valt nog veel te beleven in het dorpje Natugaivskaya, is het echt kleiner dan Maarssen-dorp?
    Ik kan wel begrijpen dat je moet bijslapen als je hele lange verslagen zit
    te schrijven 's avonds.
    De zonnebloemen thuis doen het goed, er komen al bloemen aan.
    Groetjes van ons en veel plezier