20-07-2011: Happy birthday Laura - Reisverslag uit Anapa, Rusland van Ans Nijs - WaarBenJij.nu 20-07-2011: Happy birthday Laura - Reisverslag uit Anapa, Rusland van Ans Nijs - WaarBenJij.nu

20-07-2011: Happy birthday Laura

Door: Anssy

Blijf op de hoogte en volg Ans

20 Juli 2011 | Rusland, Anapa

Vandaag gingen we vroeg naar Abrau () om Marina (Sacha's vriendinnetje) naar haar toekomstige werk te brengen(de champagnefabriek waar we een rondleiding/excursie volgden). Sacha is de zoon van Tatjana. Het was heel bijzonder want je mocht bij de werkers kijken naar de werkzaamheden binnen het bedrijf. Ze liepen ook door de gangen langs je heen. Als ik een een geurcamera had, had ik jullie kunnen laten ruiken hoe sterk de champagnegeur in de werkkamers hing, Laura vond het knap dat ze niet al dronken werden van de geur. Je mocht zelfs de kelder in en zag alle champagneflessen die daar maanden tot jaren aan het rijpen zijn. Jammer genoeg was mijn Russisch niet goed genoeg om de uitleg goed te volgen. Gelukkig was er genoeg te zien, je kreeg veel foto's en zowel nieuwe als oude methoden te zien die ze gebruiken voor het maken van de champagne. De champagnefabriek is volgens Laura de meest bekende in de regio en heeft in Rusland een redelijke status opgebouwd (bestaat al 140 jaar). Leuk is het om te weten dat de eerste eigenaren van de fabriek Franssen waren die de Russen meteen leerden om de " deur dicht te doen" zodat de champagne goed gekoeld bleef. We mochten geen champagneflessen aanraken omdat de druk erop erg groot is. Ineens ontplofte een champagnefles tijdens de rondleiding zonder dat iemand het had aangeraakt. Zó'n grote druk zat erop.
Na de rondleiding hebben we in het dorp rondgewandeld. Er is een groot meer waar het dorp aan ligt dat er heel schoon uitzag.
Daarna gingen we weer terug naar Natugaivskaya, wat best een eind weg is, het was een uur rijden voor ongeveer 45 km waarvan de laatste 15 km uit haarspeldbochten bestond.
bij het (inmiddels) bekende tankstation van Natugaivskaya waar Araiks moeder werkt in een broodbakkerij haalde Marina wat brood en daarna gingen we naar huis. Trouwens: het is oneerlijk maar waar, hier is de bezine veel goedkoper dan in Nederland (ong. 60 eurocent per liter)...
Omdat Laura jarig is waren we van plan om chocoladetaart te bakken. We hebben wat ingrediënten gekocht in de plaatselijke supermarkt en hebben dus zelf gekookt in Rusland!
Het was aardig gelukt maar de werkelijke smaaktest komt vanavond na het eten.
Nu zit ik weer op het strand met Laura, Misha en Alliona. Alliona wil graag zoveel mogelijk van het strand genieten nu het nog kan voordat ze teruggaat naa Sochi. Als het lukt proberen we samen met haar terug te gaan naar Sochi.
Vanavond wil Laura haar verjaardag afsluiten met een nachtelijke duik in de zee (wat ze blijkbaar elk jaar doet met Araik) dus dat belooft een koude douche  voor mij vanacht... XD

Update: onderweg naar huis zagen we auto's van de tegengestelde richting met hun lichten knipperen om te waarschuwen voor de politie die verderop is. Zowel Laura als de bestuurder voor ons zwaaien terug. De Russen mogen hier dan wel asociaal rijden, dit is een algemene sociale dienstverlening voor Russen onderling.

Groetjes,

Anssy

• 20 Juli 2011 - 19:18

Lilian:

Het is wel aardig om elkaar te waarschuwen, maar de verkeersregels zijn er voor een veilig verkeer en niet om te overtreden. Is het zeewater nog koud met dag temperatuur 35C en 's avonds 20C ? Een gezellige verjaardag met z'n allen.
    Groetjes van ons