Wi-fi! - Reisverslag uit Wuhan, China van Ans Nijs - WaarBenJij.nu Wi-fi! - Reisverslag uit Wuhan, China van Ans Nijs - WaarBenJij.nu

Wi-fi!

Blijf op de hoogte en volg Ans

04 September 2012 | China, Wuhan

Hey iedereen,
Sorry dat ik zo laat pas weer van me laat horen. Heb echt chaotische dagen achter de rug gehad. Ik probeer de afgelopen dagen nog in te halen aangezien ik wel wat aantekeningen heb gemaakt ;)

04-09-2012:
Vanochtend ging ik langs de International Office en kwam ik Matthew (een jongen uit Californië) weer tegen. Het was echt een gekkenhuis bij de international office omdat alle studenten zich willen registreren. Hij was daar blijkbaar al anderhalf uur aan het wachten! Ik besloot maar te gaan ontbijten en nog geld op te halen bij de bank aangezien je het totale bedrag aan huur in 1 keer moet betalen, wat echt nergens op slaat want ze accepteren ook geen VISA of Credit Card (alleen de Chinese) en ik vind het echt niet fijn om 4500 yuan in een keer op te nemen van de bank (plus je kan maar een maximum van €500 per dag opnemen in het buitenland). Ja de bureaucratie hier is niet echt fijn, want je wordt van het kastje naar de muur gestuurd (steeds een andere kamer) en je moet superlang wachten. Bovendien kunnen slechts enkelen van hen Engels dus heb je wel een buddy nodig (iemand die hier al langer international student is en de rest helpt met registreren).

Ik had best wel trek dus ik ging maar naar de kantine. Die is vlak naast de international office. Ik ging rond half 11 en normaal gesproken is ontbijt van half 8 tot half 10 maar gelukkig was er nog wat te krijgen. Het was er erg rustig uiteraard, in tegenstelling tot gisteren dus ik kon rustig proberen duidelijk te maken wat ik wilde eten xD

Toen werd ik gebeld door Julien (een Franse buddy die ook Engels en Chinees spreekt) dat de man voor de internetaansluiting in mijn kamer wil komen. Het bleek dat het twee mensen waren en dat ik bij de provider ChinaTelecom internet zou krijgen in mijn kamer. Ze gingen flink boren en uiteindelijk had ik een aansluiting. Het was heel bizar, want mijn kamer is niet eens zo groot en dat er twee mensen serieus een aansluiting regelden voor mijn kleine kamer, maarja. Nu had ik een breedbandaansluiting en kon ik maar 1 pc erop aansluiten. Aangezien mijn kamergenoten ook allemaal graag internet wilden hebben en ik de eerste was die een internetabonnement kocht (direct het eerste moment dat ik hoorde dat ik geen gratis internet zou krijgen en ik een abonnement voor 5 maanden kon nemen kocht ik het xD) heb ik ook een wireless netwerk router gekocht.

Heloise kwam daarna thuis maar er moesten nog wat dingen gefikst worden: de douche werkt niet goed, er komt allemaal water uit andere delen van de slang dan de kop, en ik heb geen kledingkast wat blijkbaar wel hoort.

Ik ging naar de winkel om een stekkerdoos te halen omdat ik maar twee stopcontacten heb en inmiddels veel elektronica xD terwijl mijn Franse kamergenote Heloise op de mannen voor de douche en kledingkast wachtte. Daarnaast haalde ik een pakje chocolademelk omdat ik daar inmiddels best wel behoefte naar had (had al een tijdje geen melk meer gedronken). Heloise heeft nogal last van haar keel, ik hoor haar regelmatig een eigenaardig kuchje hebben en ik vroeg haar sinds wanneer ze het heeft. Ze zei dat ze het heeft sinds ze hier is, dus ik vrees dat het door de luchtvervuiling en de airconditioning komt… Ik haalde dan ook voor ons beiden een geschilde mini-watermeloen bij een kleine winkel voor de warmte en de keel.

Onderweg naar de winkels werd ik twee keer aangesproken door Chinezen die mij de weg vroegen, echt bizar! Dan zeg ik nu maar “sorry ben een buitenlander” in plaats van Nederlander anders geloven ze me weer niet :P

Toen ik terugkwam hadden we een nieuw kamergenote, een Koreaans meisje. Haar naam is best lastig uit te spreken dus ik ben het weer vergeten xD. Ze is nogal verlegen, waarschijnlijk omdat haar Engels niet zo goed is, maar gelukkig heeft ze al wat Koreaanse vriendinnen gevonden.

Ik ging met Heloise en haar Franse vriendin Nina die hetzelfde traject volgt als zij naar de bank aan de “front gate” van Wuhan University. Het is moeilijk in te beelden (tenminste was zo voor mij) maar de campus van Wuhan University is echt ENORM. Het is gewoon een stad in een stad. We gingen dan ook met de pendelbus in Wuhan (er zijn er twee, een rode en een blauwe). De buschauffeur was echt gestoord, hij reed met zo’n vaart en toetert flink wat af en rijdt bijna allemaal Chinese studenten die oversteken omver. Hier is het blijkbaar zo dat de auto overal voorrang krijgt omdat die groter is dan een mens, en mensen vinden het niet erg onbeleefd als je toetert want dan waarschuw je de anderen juist dat je aankomt, alsdus volgens Julien (yeah right…).

Net buiten de campus tegenover de Front Gate staat de KFC en Starbucks, wat ik wel grappig vind. Nadat we geld hadden opgehaald bij de bank gingen we naar een Chinese supermarkt waar we kleine zoete Chinese cakejes probeerden. Ze waren zeker lekker maar daarna moest ik terug naar de campus om met Julien en wat Franse studenten naar een supermarkt te gaan om spullen in te kopen voor mijn kamer.
Van alle winkels die er waren gingen we naar de Carrefour (waarschijnlijk bekend voor de Fransen) wat verbazingwekkend goedkope prijzen had voor de producten. Er was natuurlijk wel Chinese invloed geweest over het assortiment, want ik heb wel wat erg schattige dingen kunnen inkopen voor school ;).

Het was een heel gedoe om terug te komen aangezien we allemaal dekens en kussens hadden gekocht. We gingen met de taxi, maar die wist de weg niet helemaal naar onze kamers dus stapten we uit bij de hoofdingang van de campus. Van daar moesten we met de pendelbus de spullen verslepen, maar die is zoals altijd tjokvol! Oh het was afschuwelijk, maar we hebben het uiteindelijk gered.

We kwamen pas rond 8 uur thuis en daarna gingen de Franse meiden en ik nog naar een restaurant voor eten zoeken. Chinezen eten normaal gesproken tussen 5 en 7 dus de kantine was dicht. Bij restaurants kan het wel nog tot 8 of hooguit 9 maar dan is het echt wel gedaan. Gelukkig kwamen we de buddy Sam tegen die over de Noord-Amerikaanse en Europese internationale studenten gaat. We gingen eten bij de restaurant waarboven stond “foreign experts dining hall”. Het is eigenlijk voor de docenten die uit het buitenland komen, maar wij waren de enigen die daar zaten met 12 man (veel Fransen en nog drie uit Oekraïne, Rusland en Turkije).

Na een tijdje wen je er wel aan, maar de Fransen praten flink onderling en het is niet alsof mijn Frans zo geweldig is dat ik mee kan babbelen, dus dat is wel jammer. Ik hoop dat ik nog een Nederlandse student ergens tegenkom, aangezien ik van Julien hoorde dat er drie Nederlanders zich hebben aangemeld bij Wuhan University maar dat ze nog ergens deze week moeten komen.

Na het eten ging ik met een paar van de studenten mee naar de kamer van Sam. Hij woont ook in een vierpersoonsappartement wat er gezellig uitziet. De woonkamer is helemaal beschilderd en opgeleukt met een tv en een bankstel en wat stoeltjes. Iedereen die langs is gekomen heeft wat op de muur geschreven of tekeningen gemaakt. Hij draaide zelf wat muziek, maar buiten was er ook een dj erg luide aan het spelen voor de Afrikaanse international students: die stonden buiten te juichen en te dansen op het plein tot in de late uurtjes. Kortom de studenten maken het zelf gezellig. Bij Sam hadden ze het erover om de volgende dag naar Helen’s te gaan, een bar waar alle buitenlanders in Wuhan naartoe gaan blijkbaar. Elke woensdag is er lady’s night en dan kunnen meiden voor 30 yuan onbeperkt cocktails drinken.

Groetjes,
Ans

  • 05 September 2012 - 21:38

    Els:

    Hey ans

    super leuk om te horen dat de studenten zichzelf goed kunnen vermaken. Hopelijk zijn de andere nederlandse studenten aardig. Zijn er geen engelse of amerikaanse studenten?

    Als ik in Wuhan ben dan gaan we iig woensdag naar ladies night!

    Veel plezier daar

    Groetjes je Grote Zus

  • 05 September 2012 - 22:06

    Annie .Timp:

    Hallo Ans

    Wat heftig allemaal wat je schrijf maar hou goede moed eens zal het weer goed komen.

    Zo je weet alle begin is moeilijk en in zo een vreemd land is toch helemaal aan alles wennen,
    al is dat zeker in het begin moeilijk.
    Maar jij ben een sterke persoonlijkheid dus doe je best Ans

    Gezellig om van zo ver een bericht van jou te lezen het ga je goed

    liefs van Oma ANNIE

  • 05 September 2012 - 23:07

    Ineke:

    Haiii Ans

    Jeetje meis wat een avonturen zeg!, lees vol verbazing steeds jou verslagen:)
    In een woord geweldig! Jij komt erwel !

    Liefs xxx

  • 06 September 2012 - 16:26

    Enrico:

    Nice nice! :)

    Snel alles geregeld opzich! :D, en van toeteren is toch ideaaaal ;) wordt je iig niet platgereden :P,
    of wel maar dan met een lange toeter! ;)

    Have fun! :)

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ans

Hoi ik ben Ans en ik ben in het verleden naar Japan en Rusland op vakantie geweest. Daarvan zijn mijn reisverslagen nog te lezen. Dit jaar ga ik voor een halfjaar studeren in China en zal ik daarover ook reisverslagen bijhouden :)

Actief sinds 27 Mei 2010
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 52219

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2012 - 28 Februari 2013

Studeren in Wuhan

12 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Reis door Rusland

02 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Reis naar Japan

Landen bezocht: