Onverwacht college - Reisverslag uit Wuhan, China van Ans Nijs - WaarBenJij.nu Onverwacht college - Reisverslag uit Wuhan, China van Ans Nijs - WaarBenJij.nu

Onverwacht college

Door: Ans de Nijs

Blijf op de hoogte en volg Ans

09 Oktober 2012 | China, Wuhan

Nooit gedacht dat ik van een inheemse stam les zou krijgen op de universiteit. De docent is blijkbaar een Maori uit Nieuw Zeeland en hij ging ons eerst vertellen over zijn geloof en cultuur aangezien die verweven zijn in de milieuwetten van Nieuw Zeeland. Dit is best bijzonder want bijna nergens anders houdt een land rekening met de overtuigingen van een inheemse stam bij het bepalen van de wetten. De Maori zitten ook in alle lagen van het rechtssysteem van Nieuw Zeeland. De les was heel bizar en ik wist eigenlijk niet precies waar ik was beland was geraakt, ik had het verhaal totaal niet van de man verwacht en ik heb nog nooit een persoon uit een inheemse stam in levende lijve ontmoet. Hij begon te vertellen over alle goden binnen zijn geloof en dat vulkaanuitbarstingen en regen wordt veroorzaakt door de goden en alle natuurrampen door de goden worden bepaald wanneer de mens onterecht heeft gehandeld… Ik wilde het best respecteren maar ik vond het lastig om de docent serieus te nemen. Aangezien de docent de studenten aanmoedigde om vragen te stellen en de Chinezen over het algemeen erg verlegen zijn vanwege hun Engels vroeg ik hoe hij nou wist of hij daadwerkelijk een nieuw gebied mag betreden van de goden nadat hij een gebed had uitgesproken (dat weet je blijkbaar pas als er iets verkeerds gaat want je gelooft erin dat je het protocol goed hebt uitgevoerd…). Ook vroeg ik of hij wel in de wetenschap geloofde, maar gelukkig is hij wel ruimdenkend en leven Maori met Europese mensen samen (en trouwen ze met elkaar). Hun kijk op de wereld wat betreft duurzaamheid en milieuvriendelijkheid moedig ik zeker aan, maar ik vind het erg moeilijk te geloven dat alle natuurverschijnselen door goden worden bepaald. Ik probeerde zeker niet de boosdoener te zijn, maar de docent begon me tijdens het spreken wel vaker aan te kijken alsof hij me wilde overtuigen, dat vind ik altijd erg fijn maar niet heus :P
Al met al een heel apart college, vooral omdat ik tot nu toe alleen maar vanuit wetenschappelijk oogpunt naar duurzaamheid heb gekeken, voor mij leek het vanzelfsprekend dat regen en tornado’s op fysische wijze ontstaan.

Zelfs de Chinese studenten vonden het maar een apart verhaal, dat de man in “bovennatuurlijke krachten” zou geloven. Ik merk dat veel Chinezen niet gelovig zijn, als ik ze vraag dan “geloven” ze in het communisme xD. Nouja is ook wel weer een voordeel: alle winkels zijn op zondag open.
In de avond ging ik na te hebben gegeten in de kantine wandelen met Aileen, Alex en Veronica. We liepen een rondje om de campus heen en ik kocht een klein opzettafeltje voor op mijn bed. Veel studenten gebruiken dat om huiswerk in bed te maken of hun computer op bed te gebruiken. Erg handig dus :)

Alvast trusten en groetjes uit Wuhan,

Ans

  • 09 Oktober 2012 - 20:43

    Eljo:

    Hoi Ans,
    Ans , wat bijzonder toch zo'n college over de goden. Ooit geloofden ze in Griekenland ook in goden, die verantwoordelijk zouden zijn voor alle gein en ongein. Om kwaad af te wenden, de goden gumstig te stemmen offerden ze.Toen de pest uitbrak en vele doden veroorzaakte geloofde men er niet meer in. De goden deden namelijk helemaal niets. Al dat offeren aan de goden bleek totaal geen zin te hebben.De mensen gingen gewoon dood in grote getale.

    Bedankt voor je bericht. Weer een interessant verhaal.

    Groetjes,
    Eljo

  • 11 Oktober 2012 - 09:02

    Conny:

    Ha Ans,

    Even een kort bericht dat ik het erg leuk vind om je reisverslag en avonturen te lezen.
    Je maakt wel wat mee zeg. En een hoop nieuwe contacten.
    Heb je wel wekelijks college of worden de colleges in het chinees gegeven?
    In ieder geval vind ik het wel stoer dat je helemaal naar China bent gegaan.
    Veel plezier gewenst
    hartelijke groet
    conny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ans

Hoi ik ben Ans en ik ben in het verleden naar Japan en Rusland op vakantie geweest. Daarvan zijn mijn reisverslagen nog te lezen. Dit jaar ga ik voor een halfjaar studeren in China en zal ik daarover ook reisverslagen bijhouden :)

Actief sinds 27 Mei 2010
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 52106

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2012 - 28 Februari 2013

Studeren in Wuhan

12 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Reis door Rusland

02 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Reis naar Japan

Landen bezocht: