Dag 3 als toerist in Wuhan: Musea bezoeken - Reisverslag uit Wuhan, China van Ans Nijs - WaarBenJij.nu Dag 3 als toerist in Wuhan: Musea bezoeken - Reisverslag uit Wuhan, China van Ans Nijs - WaarBenJij.nu

Dag 3 als toerist in Wuhan: Musea bezoeken

Blijf op de hoogte en volg Ans

01 September 2012 | China, Wuhan

Hooi,

Vanochtend ging ik ontbijten bij een café bakery genaamd “Semeur de Pain”. Deze had allemaal broden die voornamelijk zoet waren, de Amerikaanse broden. Ik heb een kokosbrood gegeten (die redelijk groot was) en nog een ander brood besteld die ik niet meer op kon xD dus die heb ik maar meegenomen. Daarnaast had ik een soort van gekoelde mangolimonadesap gedronken.

Daarna ging ik nog even langs de wc bij een winkelcentrum met de openbare wc. Helaas hebben ze alleen maar wc’s op de Franse manier: met een gat in de grond. Ik ben echt blij met mijn wc-rol die ik had meegenomen uit Nederland. Maar ik vraag me af, hoe doen vrouwen dat met jurken? Dat is niet erg elegant lijkt me :P Ook heb ik geen idee waarom er altijd een wc-rolhouder aan de muur aanwezig is maar geen wc rol gegeven wordt, zelfs niet in musea!

Met bus 1 ben ik weer naar de plek gegaan waar ik gisteren was bij de 1911 Revolution museum. Ik ging eerst naar het museum waar er gelukkig airco was en daar verbleef ik wel tot aan de middag. Je merkte echt dat het museum werd gesponsord door de overheid, ik hoefde niet te betalen voor een ticket (maar ze wilden wel even mijn paspoort zien). Het museum was erg mooi, maar ik kon er niets aan doen dan wel geloven dat het een grote propaganda was, omdat er wel veel geld in gestoken moest zijn. Alle beelden en taferelen waren erg mooi en tot in de puntjes verzorgd: van allemaal groteske beelden tot poppen tot kleine lichtshows. Gelukkig waren er teksten in het Engels vertaald zodat ik ook wat kon lezen. Het blijkt dat Wuhan de eerste stad was waar de 1911 Revolutie van de revolutionairen op de conservatieven begon. Aan het eind was er een hele conclusie dat Wuhan een inspiratiebron is voor de rest van China wat betreft de revolutie en vrijgevochtenheid en dat Wuhan zo geweldig is op zoveel punten, qua industrie, beschaving, natuur. Kortom propag *kuch* *kuch*.

Daarna ging ik naar de memorial van de revolutie die aan de overkant was. Er was niets in het Engels geschreven, maar de beelden en schilderijen waren wel interessant. Ook dit bezoek was gratis. Daar ontmoette ik een jongen genaamd Zhong Guo. Hij vroeg of ik een foto van hem kon maken met zijn mobieltje en daarna raakten we een beetje in gesprek. Ik dacht eerst dat hij vet oud was. Ik vroeg zelfs of hij kinderen had, maar het bleek dat hij 23 jaar is en een buschauffeur is. Helaas is mijn Chinees niet zo goed dus ik begreep niet helemaal wat hij wilde toen we uit het gebouw kwamen. We hebben telefoonnummers uitgewisseld, wat ik eigenlijk maar niet had moeten doen aangezien ik nu een Chinese stalker erbij heb waarvan ik geen idee heb wat hij allemaal zegt en smst xD Nouja weer een les voor Ans…

We gingen samen naar een arcadehal, omdat ik geen idee had wat hij wilde gaan doen ik nog daarnaartoe wilde. Het was geen grote arcadehal en we hadden een Dance game gespeeld, een shooterspel, basketbal-gooi-spel, een vechtspel (Tekken ofzo) en hij wilde nog zo’n grijpmachine proberen waar je toch vrijwel nooit mee wint ;P

Ik ging met de bus alleen weer richting het hotel om daar te gaan avondeten, maar onderweg stapte ik met de bus uit bij een markt. Het was het meest onhygiënische dat ik tot nu toe heb gezien maar een erg fascinerend tafereel. Het was een grote markt die overdekt was. Er was weinig ruimte tussen de kraampjes (er konden maar net twee mensen tussendoor lopen) en dan komen er nog mensen met bromfietsen erdoorheen gebanjerd. Ik heb veel lekker voedsel gezien en hun geurtjes geroken, maar ik had me voorgenomen de lekkernijen niet te eten omdat mij aangeraden is geen eten op straat te eten. Het was erg warm, maar ondanks zag je alle waren de hele dag open en bloot staan. Alles was wel erg goedkoop, ik heb uiteindelijk een mini watermeloen gekocht die voor mij is geschild door de verkoper zodat ik in de hitte de watermeloen kon opeten voor de dorst terwijl ik de markt afliep. Ik schrok me rot toen ik een vrouw met een plastic zak zag lopen met vissen die er nog in spartelden.

Ik vind het soms wel vervelend om te zien dat er veel armoede hier is, maar dat gebeurt nou eenmaal in een grote stad vrees ik. Ook zie ik af en toe uitgemergelde kleine katten, wat ook best triest is. Voor iedereen die naar een grote stad in China wil, hier dringen de Chinezen graag voor als het kan omdat iedereen altijd erg gehaast is. De Chinezen kunnen flink agressief klinken, maar het niet zo bedoelen (ze schreeuwen naar elkaar) en daar moet ik ook best wel aan wennen. Ze laten alles staan, anderen moeten het maar opruimen: zo hoef je niets op te ruimen in restaurants als de KFC of McDonalds en bezoekers laten gewoon deuren open en laten dingen op straat liggen. Blijkbaar is er wel iemand die ervoor ingehuurd is om het op te ruimen, maar beleefd zijn is wel wat anders.

Daarna ging ik met de bus terug naar de grote straat waar mijn hotel is en ging ik rondzoeken naar eten. Op de winkelstraat waar geen auto’s kunnen komen (waar mensen gisteren dansten) ben ik een bapao met vleesvulling gaan eten. Vervolgens ben ik maar bij de KFC gaan eten, om te kijken wat ze hebben en omdat ik niet echt heel veel honger had. Ik had een vegetarisch(!) soepje gegeten met ei en groenten erin en twee hotwings die niet anders waren dan bij ons. Ik had helaas geen gratis draadloos internet kunnen krijgen daar xD Als toetje ging ik bij de McDonalds een hot pie eten die in Nederland niet meer verkrijgbaar zijn maar dan zat er bij deze geen appelvulling maar ananasvulling. Hier kon ik wel 30 minuten gratis internetten, maar dan moest ik gegevens invullen en ik wist niet wat er überhaupt in het Chinees stond xD

In de winkelstraat zag ik weer een grote groep mensen dansen, blijkbaar zijn er verschillende klassen of mensen gaan elke avond dansen :P
Ik heb dit verslag afgeschreven op 2 september in de ochtend, het regent vandaag in tegenstelling tot de andere dagen flink en het onweert af en toe best wel. De wolken zijn vandaag best donkergrijs (de wolken zijn er altijd, dankzij de smog). Ik hoop naar de Yangtze River Bridge en Guiyuan Buddhist Temple te gaan, maar ik weet niet of het aantrekkelijk is in dit weer.

Morgen ga ik naar Wuhan University en ik kijk er al naar uit :)
Groetjes uit Wuhan,

Ans

  • 02 September 2012 - 10:03

    Mark:

    Je bent al aardig aan het exploreren, tot nu toe heb ik mijn dagen vooral besteed aan het wachten in een bank en telefoonwinkel...Wel natuurlijk uit eten voor ontbijt, lunch en dinner :P

    Nu ik internet heb kan ik weer verder met mijn scriptie :/

  • 02 September 2012 - 10:52

    Ineke:

    Hoiiii Ans
    Ik vind het heel leuk om jou avonturen te lezen, je doet het hartstikke goed!
    Veel plezier xxxx

  • 02 September 2012 - 12:00

    Jan Martijn:

    Klinkt als hectische grote stad. Succes bij de Universiteit

    Groet,

    Jan Martijn

  • 02 September 2012 - 14:35

    Stephanie:

    Ans, wat heb ik nou gezegd over vreemde mannen?;). Ben blij dat je het er een beetje naar je zin hebt:).

    Succes morgen(vandaag? Slecht in tijdsverschil etc....;)) op de uni!

    Xx

  • 02 September 2012 - 17:31

    Nadieh:

    Hey Anssie!

    Echt super leuk om dit allemaal te lezen :)
    Ben benieuwd hoe je het gaat vinden op de universiteit :D
    En kijk al uit naar je volgende verslagen :)

    I'll be watching youuuuu :D

    xxxx veel liefs nadieh

  • 03 September 2012 - 09:25

    Enrico:

    Klinkt goed :D

    Have fun op de uni de eerste dag ;) :D

    x!

  • 03 September 2012 - 10:31

    Ineke:


    Hoi Annsie, veel plezier op de uni :) xxx

  • 03 September 2012 - 10:31

    Ineke:


    Hoi Annsie, veel plezier op de uni :) xxx

  • 03 September 2012 - 10:56

    Catholijn:

    Ha Ans, Wat superleuk allemaal die verhalen! Ik ben zo jaloers op zo'n spannende reis! Ben benieuwd hoe het verder gaat... groetjes

  • 03 September 2012 - 11:16

    Conny:

    Ha Ans,

    Wat een verhalen, avonturen, vreemde situaties, rare communicatiestoornissen heb je allemaal al meegemaakt. En wat stoer van je dat je de reis ondernomen hebt. Fijn dat je nu sinds vandaag op de universiteit bent. Hopelijk ontmoet je daar leuke mensen. Het is fijn dat je dan weer aan de studie kunt. Wat een vreemd land.
    Op de UU is het druk met de nieuwe eerstejaars. De hal in Minnaert stond er vol mee en overal hoor je geschreeuw zowel binnen en buiten. Volgende week begin ik weer met mijn studie.
    Ik wens je alle goeds toe en je schrijft heel grappig.
    Ik hoop dat je je snel 'thuis' zult voelen op de universiteit, maar dat zal wel lukken met jou!
    hartelijke groet
    Conny

  • 03 September 2012 - 21:48

    Rosa:

    Heey Ans, '

    Leuk om al je belevenissen te lezen, je maakt wel echt bijzondere en grappige dingen mee!
    Ik hoop dat je eerste dag op de universiteit goed is bevallen!

    XX

  • 04 September 2012 - 12:59

    Désirée :

    Hoi Ans,

    Ik lees met veel plezier je verslagen en hoop, dat je er nog veel zult schrijven. Maar nu zul je het wel drukker gaan krijgen met colleges en het aanknopen van nieuwe contacten. Ik vind het superdapper, dat jij zo in je eentje naar China durfde te gaan. Heel veel succes, maar vooral ook plezier daar.

    Groetjes,
    Désirée

  • 04 September 2012 - 14:01

    Els Tange:

    Hoi Ans,
    Je loopt wel rond in een geheel andere wereld dan hier. Kan je de straatnamen wel lezen? Het lijkt me behoorlijk gecompliceerd de weg te vinden, ik vindt het heel dapper dat je overal gewoon op af gaat. Dank voor je verslagen, ik lees ze met veel plezier. Ik ben heel benieuwd naar je verhalen over de universiteit.
    Groetjes, Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ans

Hoi ik ben Ans en ik ben in het verleden naar Japan en Rusland op vakantie geweest. Daarvan zijn mijn reisverslagen nog te lezen. Dit jaar ga ik voor een halfjaar studeren in China en zal ik daarover ook reisverslagen bijhouden :)

Actief sinds 27 Mei 2010
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 52222

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2012 - 28 Februari 2013

Studeren in Wuhan

12 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Reis door Rusland

02 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Reis naar Japan

Landen bezocht: