Update van afgelopen week (19-09-2012) - Reisverslag uit Wuhan, China van Ans Nijs - WaarBenJij.nu Update van afgelopen week (19-09-2012) - Reisverslag uit Wuhan, China van Ans Nijs - WaarBenJij.nu

Update van afgelopen week (19-09-2012)

Blijf op de hoogte en volg Ans

19 September 2012 | China, Wuhan

Hoi iedereen,

Sorry dat ik een tijdje niets meer van me heb laten horen. Ik wilde wel schrijven maar de afgelopen dagen ben ik elke avond laat thuisgekomen en moest ik weer vroeg opstaan. Hier is een beknopte update van wat ik heb gezien de afgelopen dagen.

Sinds maandag volg ik het vak International Environmental Law die alleen deze week gegeven wordt. De docent (Ben Boer) is daarna weer weg en het vak wordt dan weer door iemand anders gegeven. Hij staat bekend als een Australiër, maar eigenlijk is hij in Nederland geboren. Ik vond zijn achternaam al verdacht maar dacht eerst dat zijn ouders of grootouders uit Nederland kwamen.
Ben Boer geeft hele interessante lezingen, maar hij gaf ons gisteren even wat materiaal om te lezen: een pdf van 390 pagina’s! Hij zei dat we maar moesten beginnen met lezen van de eerste hoofdstukken…

De rest van de vakken die ik volg zijn “Introduction to Chinese Law and Society” (waarbij de docent tot nu toe nog nooit op is komen dagen…), “Chinese Language” (best wel gevorderd, maar de docent vindt het best zolang ik er iets van opsteek), “Professional Foreign Language” en “Environmental Planning”. Die laatste twee zijn ook een geval apart, want ik wilde eigenlijk “Resources and Sustainable development” volgen, maar dat vak werd in het Chinees gegeven dus hebben ze een regeling getroffen dat ik een vak volg dat eigenlijk “Engels voor Chinezen” is xD. De docent zal me wel wat interessant materiaal in het Engels verschaffen over Duurzame ontwikkeling maar eigenlijk hoef ik nooit naar colleges te komen omdat hij zijn studenten het niet kan aandoen om alleen in het Engels te spreken. Ik heb ook niets gehoord over een toets of wat dan ook, eerder dat ik een les van hem een keer kan begeleiden door een presentatie te geven over mijn vakgebied in het Engels…
Het andere vak “Environmental Planning” ging ook nog eens niet door omdat er te weinig studenten waren die zich hadden aangemeld voor de cursus, dus misschien komt er een regeling dat ik wat papers van de docent krijg en een eigen onderzoekje verricht. Dat moet ik aankomende maandag met de docent bespreken. Nog steeds veel geregel dus, het is wel jammer dat er zo weinig vakken in het Engels worden gegeven, bijna alleen de Chinese language vakken en de vakken op de Law school.

Verder ben ik vorige week wel redelijk vaak naar de bar Helen’s geweest, waar ik inmiddels wel genoeg van heb gezien: van bargevechten waar Chinezen flessen en glazen naar elkaar gooien tot dronken mensen en Chinezen die geen andere plek hebben om intiem met elkaar te zijn dan op het toilet (een Amerikaanse jongen Greg kaartte hun privacyproblemen aan toen ik geshokeerd de wc uitkwam). De Chinezen leven namelijk best wel dicht op elkaar en slapen meestal met meerdere op een kamer, blijkbaar zijn ze daardoor gedwongen om in openbare gelegenheden zulke capriolen uit te halen… Ook ben ik uit geweest naar de clubs in Wuhan, de entree was gratis dus we zijn een beetje gaan clubhoppen. De clubs waren allemaal samen op een soort boulevard, met elk hun eigen muziekstijlen. Het leek net een soort van Hollywood met al de spotlights en grote gebouwen. De clubs zagen er allemaal heel chique uit van binnen, maar ik vond niet echt dat de Chinezen dansen. De vrouwen staan meer mooi te zijn, drinken en eten een beetje en praten met de mannen. Er was bij vele clubs ook niet echt plaats om te dansen, de enigen die echt dansten waren de danseressen die ingehuurd waren (en best wel verkleed waren als hoeren als je het mij vraagt). Maar eigenlijk ga ik vrijwel nooit naar clubs in Nederland dus zoveel ben ik ook weer niet gewend.

Zaterdag had ik een rondleiding door de campus door lokale studenten die vrijwilligers zijn. Ik heb veel gezien en eigenlijk is de campus van Wuhan University gewoon een prachtige plek om te zijn (vooral in vergelijking met de andere kant van Wuhan). Ze hebben een straat vol met Aziatische kersenbomen waarvoor toeristen door het hele land heen speciaal naar Wuhan University komen om plaatjes te schieten. Ook worden er regelmatig fotoshoots gehouden voor stelletjes die gaan trouwen bij de oude traditionele gebouwen van Wuhan University. Ik ben nog door een oude tunnel gelopen die diende als schuilplek voor de studenten in de oorlog met Japan, toen Japan Chinese steden wilde overnemen in de Tweede Wereldoorlog.

Ook ben ik naar een enorm winkelcentrum in Guang Gu gegaan, het was erg mooi en ik wil er zeker nog terugkomen. Ze hadden een speciale “Spanish street” met allemaal standbeelden van stierenvechters en stieren. Ook zag de omgeving aan die uitgang van het winkelcentrum er echt uit alsof je je in Italië of Spanje bevond door de speciale bouwstijl van de straat en gebouwen.
Daarnaast ben ik nog naar een bekende Karaokebar geweest, genaamd “KTV”. Er zijn heel veel filialen door heel Wuhan (en China denk ik). Je kunt verschillende kamers huren, afhankelijk van de grootte van de groep. Het was wederom erg chique en je wordt als een soort diva naar de kamers begeleid (ik denk dat ze die indruk willen wekken, maar ik vond het meer als een gang lijken vol met prostituees achter elke deur omdat het wit en donker paars was en er allemaal vreemde figuren aan de muur hingen). Het was erg gezellig en ze hebben gelukkig een grote database met genoeg Engelstalige liedjes. Daarnaast ben ik weer naar de Night Market geweest, waar ik echt zeker nog een keer terug wil kopen om allemaal schattige jurkjes en andere kledingstukken in te kopen.
Ik hoop jullie een beetje geüpdate te hebben. Op mijn facebookaccount heb ik foto’s geplaatst omdat ik een limiet heb op waarbenjij.nu.

Vanavond heb ik weer een college “International Enviromental Law” om 19:00. Ik ga maar wat eten en verder lezen

Groetjes uit Wuhan,

Ans

  • 19 September 2012 - 08:35

    Martijn:

    Heel leuk om iedere keer een update te lezen! groetjes, Martijn

  • 19 September 2012 - 22:25

    Annie .Timp:

    Hoi Ans

    Weer je uitvoerige verslag gelezen evenals de voorgaande,ik moet je zeggen dat ik deze leuk vind om te lezen wat jij daar allemaal uitspookt

    De één van de eerste vond ik je zileig en verlaten daar in de vreemde ook gelezen dat jij het even niet droog kon houden en ook wel je tranen had laten lopen,ik heb daarop een reactie naar jouw maar toen mijn betoog en troost voor jouw bijna af was was ook ineens mijn scherm leeg ik baald edaar wel van en ben gelijk op gehouden op op nieuw te gaan schrijven. Ik wens je een fijne studie tijd toe en hou goede moed hoor geniet er van liefs van Oma ANNIE,

  • 19 September 2012 - 23:31

    Ineke:

    Jeetje Ans ontzettend leuk om te lezen steeds:)

    Veel liefs van mij xxx

  • 01 Oktober 2012 - 18:57

    Rosa:

    Heey,

    Leuk om al je verslagen te lezen, en wat je allemaal meemaakt! En mooie foto's op FB!
    Wat leuk dat je bent ga karaoken, lijkt me echt leuk! Het lijkt me ook wel fijn dat je nu iets meer weet of welke vakken je kan volgen, wat een gedoe zeg, al dat geregel!

    Natuurlijk heel veel succes met studeren en veel plezier!

    XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ans

Hoi ik ben Ans en ik ben in het verleden naar Japan en Rusland op vakantie geweest. Daarvan zijn mijn reisverslagen nog te lezen. Dit jaar ga ik voor een halfjaar studeren in China en zal ik daarover ook reisverslagen bijhouden :)

Actief sinds 27 Mei 2010
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 52178

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2012 - 28 Februari 2013

Studeren in Wuhan

12 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Reis door Rusland

02 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Reis naar Japan

Landen bezocht: