Begin van de vakantie update - Reisverslag uit Wuhan, China van Ans Nijs - WaarBenJij.nu Begin van de vakantie update - Reisverslag uit Wuhan, China van Ans Nijs - WaarBenJij.nu

Begin van de vakantie update

Door: Ans de Nijs

Blijf op de hoogte en volg Ans

02 Oktober 2012 | China, Wuhan

Hoi iedereen,

Even weer een update. Ik probeerde eerst een overzicht van week 38 te maken maar toen begon week 39 al… en nu moet ik het nog steeds schrijven wat in week 38 en week 39 is gebeurd! xD
Sorry sorry ik leef nog hoor, maar ik heb het steeds te druk om even rustig voor de computer te zitten en een reisverslag te typen, dus bij deze weer een reisverslag!

Nou laat ik maar even een korte update geven van de afgelopen dagen.
Op zaterdag 29 september ging ik met het Chinese meisje Jessica lunchen bij een café voor buitenlanders, genaamd JJ's Fusion Cafe. Het was daar rustig (waarschijnlijk omdat het de eerste dag van de vakantie was en alle Chinezen aan het rondreizen zijn) maar wel knus. Je kan er boeken van een plank halen om te lezen of spelletjes met elkaar spelen. Ze hadden verschillende soorten gerechten, van hamburgers tot pasta. Ik had vegetarische macaroni besteld en Jessica een soort van Indiase masala met pannekoekjes erbij. Ik kreeg een vork bij mijn gerecht en zij een lepel. Ze moest wel lachen dat ze meteen geneigd was om te zoeken naar de stokjes die in dat restaurant niet op tafel lagen. We speelden een flashcard spel, waarbij je aan de ene kant Chinese karakters hebt met de pinyin en aan de andere kant de Engelse vertaling. Het is een heel nuttig spel om Chinees te leren en het is bovendien ook erg leuk. De kaarten waarop een werkwoord staan hebben een andere kleur dan de zelfstandig naamwoorden, wat een goede structuur aanbrengt in het leren van Chinees. Jessica maakte voor mij een paar zinnen die ik uit mijn hoofd kon leren met de Engelse vertaling op de achterkant. Ook ging ik proberen zinnen te maken met de nieuwe woorden en probeerde ik mijn uitspraak te oefenen (als ze niet kon verstaan welke woorden ik bedoelde moest ik ze proberen te omschrijven in het Chinees).

Daarna gingen we nog volle maan koek inkopen, omdat het een van de laatste dagen is dat ik ze kon inkopen: na de Mid-Autumn festival zijn de maankoeken niet meer verkrijgbaar. Er zijn verschillende soorten te koop. Ik heb ze bij een bakkerij gekocht, maar ze zijn ook bij de supermarkt te koop: meloensmaak, witte lotus, red bean paste, kokos, tiramisu, vlees. Er zijn zoveel smaken, zo gek als je het kan bedenken het is er. Jessica had afgesproken met haar neef te gaan eten, aangezien het Mid-Autumn festival draait om het samenzijn van de familie.

Ik ging terug naar mijn kamer om wat schoon te maken en ging met mijn nieuwe Franse kamergenote (we zijn nu met z’n vieren in een vierpersoonsappartement) Ludiviene in de kantine noodles in soep eten. Ze had de hele dag haar kamer schoongemaakt, want het je kamer is bij aankomst aan het begin best smerig. Ik ging in de avond met VNA, Wendy, Shaun en Lee naar de KTV (karaokebar). Het was erg gezellig, we hebben van 12 uur tot 3 uur daar gezongen en gedanst (aangezien je altijd een privékamer krijgt voor de grootte van de groep). We zouden daarna ook nog uitgaan, maar de clubs waren al leeggelopen en/of gesloten.

Op zondag 30 september was het Mid-Autumn festival in China. Overdag heb ik niet zo veel gedaan omdat ik veels te laat opstond, maar ik heb de rest van mijn dag besteed aan het schoonmaken van mijn appartement na 3 kakkerlakken in totaal te hebben gevonden en geplet in mijn kamer. Normaal besteden de Chinezen deze dag voor het bezoeken van familieleden (wat Wendy deed met haar familie in Wuhan). Een Chinees meisje dat me als vrijwilliger had rondgeleid door de campus gaf me een moon cake. Ze deelde het aan de internationale studenten uit omdat die niet bij hun familieleden konden zijn, in tegenstelling tot de Chinezen. Dat was erg lief van haar. Voor het avondeten ging ik op het dak van de appartementen met mijn Franse kamergenote Ludiviene de hemel bewonderen. De maan was erg groot en scheen schitterend. Ook zag ik allemaal gelukslantaarns door de lucht zweven. Het gaf een heel mooi gezicht.

Voor het avondeten ging ik bij een Islamitisch restaurant (de enige in de buurt) eten met Ludiviene. Het eten was erg lekker en je had het gevoel alsof je echt bij de familie thuis at (zoals bij elk klein restaurantje in China). Leuke ervaring, om een Islamitisch gezin in China een restaurant te zien runnen. Daarna kwam ik VNA tegen met de Duitser Christopher. Ik ging met ze mee naar een concert van de Australische band “The Smith Street Band” in de uitgaansgelegenheid “Vox”. Eerst gingen we naar een café ernaast genaamd “Wuhan prison” waar we nog wat buitenlandse mensen ontmoeten uit onder andere Ierland, Engeland en Turkije. Ook waren er nogal wat nieuwsgierige en uitermate brutale Chinese meiden die erg geïnteresseerd waren in de buitenlandse mannen. Zelfs nadat VNA ze meerdere malen had gezegd dat hij homo was wilden ze met hem zoenen xD Dit was erg ongebruikelijk voor de (meestal timide) Chinese meisjes.

Bij het concert viel het nogal op dat er geen dranghekken waren, je kon gewoon het podium op lopen maar bijna alle Chinezen stonden in een boog op een bescheiden afstand van het podium vandaan.
Aan het eind van de avond kregen de jongens honger en gingen we buiten wat eten halen. Het was heel bijzonder, de hele stoep was nog vol met kraampjes waar Chinezen satés, bami en andere gerechten verkochten (om 1 uur ’s nachts!). Ook staat de hele stoep vol met tafeltjes en plastic krukjes waar de mensen op kunnen zitten (het is alleen leuk als het droog is besef ik me nu). Wat ik me wel opviel vandaag is dat de dagen wel kouder worden, je merkt dat het herfst begint te worden. Overdag is de temperatuur nog rond de 27 graden, maar ’s nachts daalt de temperatuur wel flink (blijkbaar rond de 16 graden, maar het voelt wel kouder). De dagen worden nog korter dan ervoor, de nacht valt al rond kwart over 6/half 7.

Op maandag ging ik naar de botanische tuinen van Wuhan met de twee Duitse jongens Bastian, Christopher, de Turkse jongen Amir en een Chinees meisje. Eerst gingen we als lunch een typisch gerecht uit Wuhan halen: droge noodles met sesampasta. Ik ben er niet zo’n fan van omdat ik niet zo van droge gerechten houd, maar als je ervan houdt is het wel erg goedkoop: 3 yuan voor een bak vol waarmee je voorlopig je maag wel vult.

We gingen naar de botanische tuinen met de bus. De buschauffeur was echt gestoord, hij reed met een rot vaart en ik moest letterlijk de bus in springen want hij reed al weg met de deur open. Als je wil uitstappen dan had je maar 2 seconden de tijd om eruit te springen terwijl de bus nog steeds (iets rustiger) voortbewoog. We zijn uiteindelijk maar bij de eindhalte uitgestapt (de trip naar de botanische tuinen was niet gepland).

Als studenten krijg je gelukkig korting, het was maar 15 yuan. Het park was enorm, we hebben niet alles kunnen zien maar wat we zagen was erg mooi. Er waren onder andere vele grote bananenplanten, een jungle, een vijver vol met lotusplanten, uitgestrekte vlakte van stenen en begroeiingen erop en een kas met allemaal soorten planten.

Na veel lol te hebben gehad in de botanische tuinen zijn we naar een Arabisch restaurant gegaan dat dichtbij “Computer town” (waar men alle elektronica in Wuhan koopt) lag. Er was een enorme rij voor de bus, alle Chinezen wilden naar huis. We hebben een deal kunnen sluiten met een illegale taxibusje, omdat we met z’n vijven zijn en de normale taxi’s niet meer dan vier personen willen meenemen. Er zijn vele mensen die rondrijden in hun auto of op hun scooter om tegen betaling anderen op een bepaalde bestemming te brengen, best apart eigenlijk. Onderweg zagen we op straat mensen die hamsters, konijntjes, parkietjes en eekhoorntjes verkochten. Amir wilde een eekhoorn kopen als huisdier, maar heeft het uiteindelijk niet gedaan xD.

Na het avondeten gingen we naar het appartement van een man genaamd Richard. Hij kwam uit Zweden, heeft in Wuhan gestudeerd en is nu een zakenman. Richard woont best goed, een leuk appartement voor een persoon (voor twee mensen zou het wel een beetje krap zijn) voor ongeveer €300 in de maand. Dat klinkt goedkoop, maar is al redelijk duur voor de Chinese begrippen blijkbaar. Er kwamen nog wat vrienden van hem en de jongens dronken al het een en ander voordat we naar een café genaamd “Burton” gingen. Dat is een internationaal café dat bekend staat onder de buitenlanders, net als Helen’s. Ook rond 1 uur toen de jongens best wel dronken waren en hongerig waren er buiten op de straat kraampjes met gegrilde satés te vinden, net alsof ze op de kroeggangers staan te wachten.

Dinsdag 2 oktober was een rustige dag, ik at eerst wat rijstepap in de kantine en ging daarna naar de bank bij de hoofdingang van Wuhan University. Wat ik stom vind is dat er in China geen groter biljet is dan 100 yuan, wat eigenlijk niet zo veel is (waarde rond de €12). In China zijn er ook gewoon prijzen voor producten als 1000 yuan, dat is toch hardstikke onhandig om heel veel briefjes van 100 yuan te dragen? Ik vind het niet heel logisch om geen grotere biljetten te maken.

Voor de verandering ging ik voor de lunch een rijk belegde sandwich halen bij Kengee’s, een bekende bakkerij in China (zoiets als bakkerij Bart maar chiquer). Daarna ging ik bij de supermarkt wat spullen halen voor thuis en nam ik de campus bus terug. Waar ik nog steeds vervelend vind is dat niet alleen de Chinezen denken dat ik Chinees kan omdat ik op een Chinees lijk maar ook internationale studenten die mij niet kennen in het Chinees tegen me proberen te praten… xD

Thuis ging ik mijn kamer schoonmaken, daarna met de mensen van gisteren bij Amir op bezoek en in de avond eten bij een Taiwanees restaurant net achter de kantine. Na het eten gingen we nog even bij VNA op bezoek die een klein feestje hield in zijn kamer (die niet echt bepaald groot is) en ging ik maar vroeg naar huis om eindelijk weer te gaan schrijven :P


De foto’s van mijn avonturen in China zijn op Facebook te vinden: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.460448043999986.107208.100001043840852&type=1&l=7bc8277d56

Ik probeer zo snel mogelijk de foto’s van de afgelopen dagen te uploaden.
Groetjes uit China!

  • 03 Oktober 2012 - 09:41

    Annie:

    Hallo Ansy

    Leuk om jouw ervaringen weer te lezen,fijn dat je nu gewend ben daar en ook weer veel mensen kent waar je mee om gaat.

    Ik mail je nu uit een koud en nat/winderig Utrecht

    Laura is inmiddels ook weer in Nederland aangekomen en is weer aan het wqerk gegaan.
    Zij is Maandag 0kt.aangekomen en gelijk naar Lih gegaan.

    Morgen spreek ik haar weer want komen zij naar De Griek in Maarssen.

    Daar hopen wij nog één keer Mijn man zijn verjaardag te vieren (nou ja vieren ????)
    hij wordt dan 83 jaar,wij gaan daar met zijn achten naar toe.

    Hij is nog steeds op de been en het gaat redelijk ,de omstandigheden heden in aanmerking genomen

    Nu Ansy ik sluit nu weer af en tot een volgende keer,succes met je studie.

    Aad en Annie Timp (opa en oma)

  • 03 Oktober 2012 - 11:10

    Ineke:

    Hoiiii Ans
    Hartstikke leuk om je verslag weer te lezen, ik kijk weer uit naar de volgende
    Liefs van mij xxxx

  • 03 Oktober 2012 - 22:29

    Nadieh:

    super leuke verhalen :D klinkt zo super gaaf wat je allemaal mee maakt :D ik kijk uit naar je volgende verslag

    xxx knuffffff en veel liefs uit Maarssen!
    mis je wel hoor!!

  • 14 Oktober 2012 - 18:45

    Rosa:

    Heey,

    Wat lijkt me dat mooi om al die gelukslantaarns in een donkere hemel te zien zweven bij volle maan, heb je er ook foto's van?
    Goed om te horen dat je steeds meer contacten legt en veel uitstapjes maakt met allemaal mensen, het klinkt allemaal erg gezellig! Hoe kennen jullie die Zweedse zakenman Richard eigenlijk?

    Veel succes en plezier nog in Wuhan en dikke kussen!
    XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ans

Hoi ik ben Ans en ik ben in het verleden naar Japan en Rusland op vakantie geweest. Daarvan zijn mijn reisverslagen nog te lezen. Dit jaar ga ik voor een halfjaar studeren in China en zal ik daarover ook reisverslagen bijhouden :)

Actief sinds 27 Mei 2010
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 52222

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2012 - 28 Februari 2013

Studeren in Wuhan

12 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Reis door Rusland

02 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Reis naar Japan

Landen bezocht: