Japanse thee ceremonie - Reisverslag uit Kanazawa, Japan van Ans Nijs - WaarBenJij.nu Japanse thee ceremonie - Reisverslag uit Kanazawa, Japan van Ans Nijs - WaarBenJij.nu

Japanse thee ceremonie

Door: Anssy

Blijf op de hoogte en volg Ans

23 Juli 2010 | Japan, Kanazawa

22-07-2010

Omdat het weer zo warm was vandaag (32 graden), dat ik een kort rokje aan had getrokken. In de ochtend had ik er niet veel last van, maar later in de middag kwam een windje aanzetten en mijn rok vloog de hele tijd omhoog xD. Nou ja ik ben toch maar een Gaijin (buitenlander) xD.

Ik vraag me toch af hoe de Japanse schoolmeisjes dat doen op de fiets met hun rokjes... Nu ik er over nadenk zie ik er eigenlijk vrij weinig met de fiets gaan, vaak zijn ze lopend of met de bus.

Met school gingen we als activiteit (na de lessen) naar een Japanse “tea ceremony”. Het was in een speciaal theehuis waar een hele geschiedenis achter zat. De mooie tuin was ontworpen door een Thais geadopteerde zoon van een Japanse heerser.

Er waren 4 vrijwilligers die in yukatta gekleed waren. Zij gingen thee maken en die voor ons inschenken. Het was groene dikke thee. Ik vond het zelf niet zo geweldig omdat ik niet zo van thee houd, maar deze ervaring was het zeker wel waard. De manier hoe zij hun thee voor anderen voorbereiden en presenteren (ritueel) is erg bijzonder.
Er zijn ook allerlei regels hoe je als gast je thee opdrinkt. Eerst legt de gastvrouw het voor jou neer (je zit de hele tijd op je knieën) en buig je allebei voor elkaar met beide handen op de grond. Vervolgens leg je je kopje neer tussen jou en degene rechts van je en zeg je “oshoban itashimasu” om te zeggen dat je net als degene voor jou gaat drinken. Volgens de docente is de vertaling “I will join you”.

Daarna plaats je de theekop tussen jou en de persoon links van je. Je zegt dan “Osakini” om te verontschuldigen dat jij eerder gaat drinken dan degene links van je.
Vervolgens leg je het kopje voor je en zeg je ”Otemae chodai itashimasu” om te bedanken voor de thee.
Daarna pak je het op met twee handen, maar met name met je rechterhand, doet het op je linkerhand en maak je een kleine buiging. Vervolgens draai je de theekop 2 keer met de klok mee. Dan drink je het en met het laatste beetje slurp je, zodat je laat merken dat je het lekker vond. Daarna moet je het deel dat je hebt aangeraakt met je mond afvegen en de kop/kom weer twee keer tegen de klok in draaien. Vervolgens houdt je het kopje laag bij de grond en bekijk je de zijkanten en de onderkant van de kop. Dit is om te laten zien dat je geïnteresseerd bent in het vakwerk van de kop.

Aan het eind komt de gastvrouw het kopje weer ophalen en buig je beide weer zoals aan het begin (met beide handen op de grond terwijl je op je knieën zit).

We mochten de tweede thee zelf maken. We kregen groene poeder en er werd water bijgegooid. Je moet erg snel met een speciale garde ronddraaien zodat je zo klein mogelijke belletjes in de thee krijgt. Verder kregen we ook Japanse zoete lekkernijen bij de thee. Ik vond het zelf iets te zoet, maar het past dan ook wel bij de iets wat bittere thee denk ik.

Daarna ging ik met Josephine naar de Kanazawa castle. Het was heuvel opwaarts en best wel hoog. De muren zijn erg hoog omdat ze al vanaf onderaan de berg beginnen. We gingen het park om het kasteel heen bekijken. Dit was mede omdat het dichtbij de theehuis was, ik het nog niet had gezien en bovendien ook nog eens gratis was! Om het kasteel van binnen te bekijken moet je wel betalen. Maar het kasteel zelf is van binnen niet zo veel aan heb ik gehoord, omdat alles herbouwd is. Er is niet veel meer over van het oude kasteel. Het park was toch wel redelijk groot en het kasteel is van de buitenkant best mooi. We hadden op twee plekken een goed uitzicht over de stad en over het kasteel en de gebouwen erachter.

Ik was het misschien gisteren vergeten te zeggen, maar het is blijkbaar niet mooi voor Japanse meisjes om bruin te worden. Bijvoorbeeld, het meisje van gisteren Arisa ging een handdoekje voor haar gezicht houden toen ze over straat liep om niet bruin te worden omdat ze zaterdag een date heeft! En natuurlijk lopen er nog genoeg Japanse vrouwen op straat met een paraplu terwijl er geen wolkje aan de lucht te zien is!

Morgen ga ik trouwens naar Kyoto na school (om 15:15 uur) en ik blijf daar tot zondagavond.

Fijn weekend iedereen en groetjes uit Japan!

  • 22 Juli 2010 - 17:49

    Laura:

    Hee Ans!

    Echt grappig die thee! Is zo'n ritueel ook te doen met een theezakje ;-)???

    Veel plezier in Kyoto!

    Groetjes Laura

  • 22 Juli 2010 - 18:05

    Lilian:

    Gaan we thuis ook zo thee drinken?

  • 23 Juli 2010 - 14:54

    Sonakshi:

    Jaah wat een ritueel zeg!!!
    Ik wil het wel eens een keer doen. Zullen we dat een keertje dan doen?
    ahahha..maar wel leuk om samen met jouw mee te
    genieten van de Japanse cultuur!!

    Veel plezier in Kyoto!

  • 23 Juli 2010 - 20:32

    Jurgen:

    Als je toch in Kyoto bent, Himeji Castle is er niet zo ver vandaan. Die is 100% echt van binnen. Het enige kasteel dat niet van binnen modern is.

  • 02 Augustus 2010 - 08:39

    Lena:

    Hoi Anssie,
    Leuk hoe je de theeceremonie beschrijft en meemaakt. Zelf heb ik 't ook een paar keer meegemaakt in het museum van Volkenkunde in Leiden. Zeer herkenbaar dus. In Amstelveen woont een grote groep Japanners en daar is ook een Japanse school waar de theeceremonie wordt beoefend. Van een van de mensen hoorde ik dat het gemiddeld twee jaar duurt voordat je dit onder de knie hebt en dan moet je het nog verder verfijnen....
    Veel plezier nog in Kyoto, DE culturele stad van Japan. Heb je ook nog een Zentuin bezocht?
    Tot gauw!

    Hartelijke groet,
    Lena

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ans

Hoi ik ben Ans en ik ben in het verleden naar Japan en Rusland op vakantie geweest. Daarvan zijn mijn reisverslagen nog te lezen. Dit jaar ga ik voor een halfjaar studeren in China en zal ik daarover ook reisverslagen bijhouden :)

Actief sinds 27 Mei 2010
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 52193

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2012 - 28 Februari 2013

Studeren in Wuhan

12 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Reis door Rusland

02 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Reis naar Japan

Landen bezocht: