Veel te lezen: verslag van 05-07-2010 - Reisverslag uit Kanazawa, Japan van Ans Nijs - WaarBenJij.nu Veel te lezen: verslag van 05-07-2010 - Reisverslag uit Kanazawa, Japan van Ans Nijs - WaarBenJij.nu

Veel te lezen: verslag van 05-07-2010

Door: Anssy

Blijf op de hoogte en volg Ans

05 Juli 2010 | Japan, Kanazawa

05-07-2010 Eerste schooldag (lok. Tijd 21:00)

Vandaag probeerde ik vroeg op te staan voor school. Blijkbaar nog vroeger dan mijn gastgezin. Mijn gastgezin gaat vrij laat naar bed en vindt 7 uur in de ochtend opstaan best wel vroeg. Ik was kwart voor 8 beneden en ging mijn ontbijt eten. Rond 8 uur kwam mijn gastmoeder beneden en om kwart over 8 ging ik richting de bus. Ik had steeds het gevoel dat mensen naar me keken, toen besefte ik dat ik aan de verkeerde kant van de weg liep. In Japan is het verkeer namelijk aan de linkerkant. Ik liep langs de highschool en aan het eind van de straat is de bushalte aan de linkerkant + de supermarkt die 24 uur per dag open is.
Toen de bus kwam stapte ik samen met twee Japanse vrouwen in. Zij zijn blijkbaar frequente busreizigers, want ze hadden een chipkaart (was blijkbaar daar al veel eerder in gebruik dan in Nederland).
Ik daarentegen moest een buskaartje uit een automaat halen. Daarop stond een nummer die ik later samen met het geld moest inleveren. Ik wist alleen nog niet waar. Gelukkig had mijn gastmoeder de haltenaam waar ik moest uitstappen geschreven in kanji, want op het scherm in de bus werd alleen kanji weergegeven. Ik vroeg aan een vrouw waar ik het moest doen en ze keek mij raar aan, vervolgens wees ze naar de buschauffeur. Dus ik heb het geld naast de buschauffeur in een box gegooid (kaart + geld) zoals mij verteld is door mijn gastmoeder. Ik vraag me toch echt af hoe ze kunnen zien of je wel genoeg geld geeft.
Daarna liep ik nog een stukje naar school. Het is een mooi gebouw, het Rifare gebouw die op de foto’s te zien is. Het is op de 4e etage en er zijn allerlei studenten van allemaal verschillende nationaliteiten, Brazilië (ja ik krijg grappen over holland-brasil te horen xD), Rusland, Zwitserland, Italië, Frankrijk, België, Amerika etc.
Ze zijn superaardig. Eerst was iedereen nogal zenuwachtig en verlegen, maar dat werd naarmate de dag vorderde wel wat minder. Het was wel fijn om weer even een taal te spreken dat er wel gemakkelijk uitkomt. Ik ben trouwens niet de jongste, er zijn nog minstens 2 andere meisjes die 17 jaar zijn en een meisje is zelfs zó jong dat haar vader mee moest reizen van de Eurocentres organisatie. Hij is nu samen met zijn dochter hier voor een maandje.
We begonnen met een korte introductie en een test, om te kijken tot welke klas we behoren. De toets bestond uit een interview en uit een schriftelijke toets. Jeetje wat was die toets moeilijk! Ik kreeg allemaal zinnen en grammatica die ik nog nooit eerder had gezien/geleerd. Het interview was wel gemakkelijk, 2 vrouwen stelden in het Japans alleen vragen zoals: heb je eerder Japans geleerd? Waar kom je vandaan?
En toen kwam het. Ze vroegen of ik een Japanse was. Ik was heel erg verbaasd, maar blijkbaar vinden meerdere Japanners dat, omdat Yasuko-san (hoofd van de school) dat ook vroeg. Blijkbaar ben ik voor Japanners een Japans uitziend meisje met rare trekjes, aangezien ik erg vaak mijn camera uit mijn tas haal om foto’s van alles en nog wat te maken, verbaasd/verschrikt kijk bij elke gebeurtenis en bovendien geen Japans kan spreken. Yasuko-san kan trouwens perfect Engels spreken, wat erg helpt.
Uiteindelijk zit ik in “Tori-class” de “bird-class”. Ik heb blijkbaar level 1 xD. Degenen die al bij voorbaat de toets niet deden omdat ze geen Japans konden of de toets heel slecht gemaakt hebben, hebben level 0 en zitten in de “Hana-class”. Dat is de “flower-class”. Level 2 studenten zitten in “Wing-class” en er is volgens mij ook een level 3 en 4 klas voor de erg goede studenten.
Daarna gingen we een filmpje kijken over Kanazawa en wat er allemaal te beleven valt (Kenrokuen garden, Kanazawa castle, onsens, festivals etc.). Ook kregen we van het hoofd van de school Yasuko-san een korte les over de geschiedenis van Japan, het dagrooster en de regels waar we ons aan moeten houden en wat er allemaal te beleven valt etc.
Daarna kregen we onze eerste les. Mijn docente heet Fukuda en ziet er als een traditionele docente uit, d.w.z. ze ziet er streng uit en is redelijk op leeftijd. We hebben nieuwe boeken gekregen en we hebben meteen wat studeerwerk, wat ik zo nog even moet doornemen voor morgen xD.
Om 13:00 zijn we elke dag klaar met school, dus vandaag ook. Het was lunchpauze (hiru-gohan) en ik heb met mijn medestudenten wat gehaald uit een winkeltje vlak voor de school (“Family-mart”). Ik heb onigiri gegeten. Er zat een aparte vulling in, maar ik schrok het meest van de vieze lucht die van de zeewier afkwam! Helaas heb ik geen foto ervan genomen, maar ik had dan op zijn minst een camera met reukvermogen nodig gehad. Verder had ik een tempura potato gegeten (gefrituurd stukje aardappel met een beetje gehakt). We kregen om 14:00 een tour van Yasuko-san in Kanazawa. Het station is heel dichtbij de school.
Daarna huurden een aantal van de studenten een fiets bij Eurocentres. Ik heb een oranje (zie video) en is super handig. Helaas kon mijn dynamo mijn fietsband niet goed bereiken. Daarom moest ik naar een fietsenmaker. Yasuko-san had op een papiertje een kaart getekend waar het moest zijn, maar ik kon het maar niet vinden xD. Ik heb het uiteindelijk aan een man gevraagd op straat. Hij wist het niet en verwees me naar het politiebureau. Daar waren ze wel aardig en hebben me goed geprobeerd te helpen (was nog steeds in het Japans). Uiteindelijk heb ik het gevonden toen ik vlakbij de winkel het aan twee tieners vroeg. Toen ze heel moeilijk keken kwam er een oude man aan die mij er naartoe bracht (het was om de hoek).
De fietsenmaker was ook een oude man. Hij was aardig en hielp mij meteen, hij boog de stang meteen goed zodat de dynamo weer tegen de band kwam. Vervolgens heb ik een paar filmpjes gemaakt, ben naar huis gereden (het was alweer half 5) en kwam ik onderweg langs de gamewinkel waar ik mijn ogen uit keek (zie video).
Trouwens, ik vind het mooi als Japanse meisjes met gebogen knieën staan, maar ze kunnen ook overdrijven. Ik zie hier steeds vaker meisjes met verbogen knieën, omdat ze zo vaak voor de schoonheid met kruisbenen lopen. Voortaan probeer ik het niet meer zelf te doen, aangezien ik het resultaat al gezien heb!
Oh ja als avondeten heb ik rijst met tofu en saus gegeten met wat taugé en andere groente. Ook was er een soepje bij met plakjes zeewier en mais erdoorheen.
Morgen ga ik na school (als schooluitje) met de klas naar een “elementary school”. Hierop zitten Japanse schoolkinderen tussen 9 en 10 jaar oud.



Voor video's (deze zijn vaak nieuwer dan mijn getypte reisverslagen) kijk op:
http://www.youtube.com/view_play_list?p=FE2F695A3FE382F3

Dit zijn nieuwe filmpjes met toelichting erbij ;)

Voor foto's:
http://s4.photobucket.com/albums/y126/gerbilgirlanssy/Japan%20photos/

Wachtwoord: japan2010

  • 05 Juli 2010 - 14:45

    Shos:

    X-benen zijn een schoonheidstrekje? Damn XD

  • 05 Juli 2010 - 17:13

    Sonakshi:

    Ahh....die filmpjes zijn zeer indrukwekkend..vooral de gamewinkel!!
    Verder vind ik het super gaaf dat je met je gastgezin en de mensen om je heen zoveel mogelijk in het Japans kunt praten!!
    ( Vooral dat met de taxichauffeur.)

    Oh..grappig dat je ook alweer naar school gaat. Ik dacht dat je misschien nog een paar dagen rust zou hebben..

    Ach goed, trouwens het meiske van je gastouders is heel schattig..

  • 05 Juli 2010 - 17:16

    Sonakshi:

    Jaah die WC is super gaaf!!!
    Het ziet er alleen wel een beetje eng uit met al die lampjes!!

  • 05 Juli 2010 - 18:13

    Oma Annie Timp:

    Hallo Ans,je ziet ik ben brutaal en ook aan jou reisverslag begonnen te lezen.Leuk voor je zo in Japan Leuk reisverslag hou je het wel vol 36 dagen alles ?? op te schrijven?
    Weet je nog Laura was er ook aan begonnen,maar niet haar hele reis.
    Laura is vandaag naar Rusland vertrokken.

    Jullie zijn echt wereld reizigers geworden leuk hoor geniet er van.

    Nu weet je wel wie dit schrijft hé Ans.
    Geniet van alles liefs en groetjes van opa en oma TimpXXx

  • 05 Juli 2010 - 20:39

    Lilian:

    Om de video's te bekijken is er geen probleem, hartstikke leuk alleen heb ik geen geluid bij. Maar de foto's vinden, vraagt wel een handigheid, ik weet niet hoe maar na veel proberen, zijn er opeens de foto's.Volgens mij had je honger toen je al die foto's nam...ik krijg ook trek.

  • 06 Juli 2010 - 16:53

    Els:

    Hey zussie!

    wat een verhalen je beleeft iig genoeg, echt super die supermarkt! die wil ik hier ook! en die wc ook haha

    wat een lief zusje heb je daar, het is net jij op die leeftijd. je kan zo voor een japanner doorgaan dus!

    wanneer kunnen we je spreken?

    groetjes en dikke knuffel je grote zus


  • 06 Juli 2010 - 18:03

    Sally:

    leuk verslag weer :)
    "...aangezien ik erg vaak mijn camera uit mijn tas haal om foto’s van alles en nog wat te maken, verbaasd/verschrikt kijk bij elke gebeurtenis..."
    HAHAHHAHAHAHAHAH

    doe je best op school :P

    xxx

    "grote nicht"

  • 07 Juli 2010 - 08:11

    Fatma:

    Hoi Ans!

    Zie, had toch gezegd dat ze je als een Japaner zouden zien.

    Nou aardig toch, 13 uur als klaar, maar... huiswerk maken... minder
    Kun

    Hoe was het op elementary school? Kunnen ze wel Engels? Werd je door kinderen geroepen met Ans-san? (is toch voor beleefdheid, resprect)

    PS; is Kanji met westers letters eschreven Japans? Ik hoor het vaak, maar weet niet wat het is.

    Mru


  • 07 Juli 2010 - 12:16

    Manisha:

    Heey Anssy!

    Wow, ik heb even alles ingehaald, maar het klinkt zo cool en anders allemaal! Wel grappig als de communicatie wat moeilijker gaat, maar het lukt prima zo te horen! Je gastgezin ziet er trouwens heel aardig uit.

    Succes met school:-P en veel plezier!

  • 07 Juli 2010 - 12:25

    Yootje:

    He Ans, wij zitten nu in Nikko! Ik weet niet hoe het in Kanazawa is, maar hier is het zeker regenseizoen. Morgen gaan wij ook naar Kanazawa. Zullen we vrijdag samen lunchen? Zie ik je om 13:00 bij de front desk van Eurocentres, goed? En anders moeten we zaterdag of zondag maar afspreken ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ans

Hoi ik ben Ans en ik ben in het verleden naar Japan en Rusland op vakantie geweest. Daarvan zijn mijn reisverslagen nog te lezen. Dit jaar ga ik voor een halfjaar studeren in China en zal ik daarover ook reisverslagen bijhouden :)

Actief sinds 27 Mei 2010
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 52195

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2012 - 28 Februari 2013

Studeren in Wuhan

12 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Reis door Rusland

02 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Reis naar Japan

Landen bezocht: