Vrijdag baaldag - Reisverslag uit Wuhan, China van Ans Nijs - WaarBenJij.nu Vrijdag baaldag - Reisverslag uit Wuhan, China van Ans Nijs - WaarBenJij.nu

Vrijdag baaldag

Door: Ans de Nijs

Blijf op de hoogte en volg Ans

12 Oktober 2012 | China, Wuhan

Ik werd vrijdag wakker met een pijnlijke keel en er is geen koud water, fijn. Ik dacht eerst dat de kraan weer kapot was maar het was alleen het koude water vreemd genoeg. De wc kon daardoor niet meer doorspoelen. Dat was al vervelend maar helemaal vervelend als blijkt dat de wc’s het ook niet doen in de school en de rest van de campus. De toiletten stonken heel erg in de school en je kon daarna ook je handen niet wassen, omdat al het water in de school aangesloten was op de koude watervoorziening… Echt verschrikkelijk. Ik probeerde tijdens de lunchpauze naar de KFC te gaan buiten de campus, maar daar was de wc ook al afgesloten omdat er geen water was (ze hadden zelfs een speciaal bord daarvoor dus misschien gebeurt het vaker…). Het gold dus voor een groter gebied dan de campus, voor ons deel van de stad xD. Ik moet toegeven dat de Chinezen zelf er minder moeite mee hadden dan de internationale studenten, de docente van Chinees les ging er ook heel makkelijk mee om (ze vond het erger dat de batterij van de klok het niet meer deed), terwijl ik het toch best belangrijk vind om fatsoenlijk naar de wc te kunnen gaan en mijn handen te kunnen wassen.
Ik ging maar terug naar mijn kamer en kwam erachter dat je de wc kan doorspoelen door gewoon water erin te gooien, dus ik heb maar een emmer gevuld met warm water wat we vreemd genoeg nog wel hadden en in de wc gekieperd.

In de avond kregen we rond 9 uur eindelijk weer koud water, jeej! Dat had wel lang geduurd zeg…

Zaterdag ging ik met Aileen, Nina en Lucile naar de KFC om te brunchen. Ik had niet veel trek omdat ik nog best ziek ben. Ik heb alleen een soep gegeten en we gingen daarna nog naar Kengee (bakkerij) om een broodje te kopen en warme chocolademelk. Ik ging met Aileen een sportschool voor haar bekijken maar die zag er nogal slecht onderhouden uit. Daarna gingen we naar Computown om een externe harde schijf voor mij te kopen. De prijzen van de externe harde schijven zijn helaas gestegen en ik vond het te duur om een 2 TB harde schijf te kopen dus ik heb een 1TB harde schijf van Western Digital gekocht. Het is een klein schijfje dat geen externe voeding nodig heeft dus ik ben er best blij mee. Ik heb er omgerekend €71, - voor betaald dus de prijzen verschillen eigenlijk niet veel in vergelijking met die van Nederland. Dat is wel jammer, want ik had dat wel verwacht maar voor echte elektronica moet ik dus maar naar Hong Kong gaan.
Wat trouwens wel echt goedkoop hier is een screen protector kopen voor een ipod touch of een smartphone. Aileen hoefde maar 10 yuan te betalen en de vrouw bracht de screenprotector er zelf vakkundig op aan!
Het was al laat toen we terugkwamen bij onze appartementen en Aileen en ik gingen maar snel naar de kantine voor 7 uur voordat het zou gaan sluiten. Daar waren nog drie Duitse studenten (Bastian, Undine en Nadine) waarmee we een tijdje mee hebben gekletst en we gingen achteraf nog een warme “nai cha” (thee met melk) met ze drinken. Het was heel gezellig, ik heb ook wat geleerd over de Duitse cultuur. Een meisje Undine komt uit Buvaria in Duitsland en voelt zich niet echt “Duits”. Het is een regio groter dan Nederland en ze hebben in het verleden wel eens erover gehad om onafhankelijk te worden. De Duitsers zijn daar uiteraard op tegen. Dat is wel leuk hier, je leert niet alleen de Chinese cultuur maar ook de cultuur in andere landen. We vergelijken soms ook wel eens talen met elkaar: Frans, Italiaans, Spaans, en uiteraard Duits met Nederlands. Een Duitse gek maakte de grap dat Nederlands een dialect is van het Duits, toen was ik niet bepaald geamuseerd.
Toen ik terugkeerde naar mijn appartement zag ik internationale studenten buiten met elkaar aan het praten en dansen op luide muziek, een Russische tweeling die ik heb ontmoet vertelden dat ze met meiden van andere landen uit Voormalig Sovjet Unie een traditionele dans zouden opvoeren tijdens het culturele festival. Daarvoor zijn ze nu aan het oefenen. Ben dan ook wel benieuwd naar het culturele festival! Thomas en ik hebben ook een standje om Nederland te vertegenwoordigen nadat de organisatie ons maar erover bleef lastigvallen. Zover ik weet hoeven we alleen maar bij het kraampje te staan, vragen te beantwoorden over Nederland en de bezoekers een stempel te geven als ze langskomen. Andere landen doen bijzondere opvoeringen, maar die zijn met meer mensen (zoals Frankrijk, Japan en Korea) en wij zijn niet echt van plan zoiets groots op te zetten xD
Het is duidelijk weekend, de studenten draaien luide muziek, vooral Afrikaanse muziek.

Zondag ben ik nog steeds ziek en blijf ik thuis voor huiswerk. In de ochtend hadden ze weer bouwwerkzaamheden, al om 7 uur aaargh! De Chinezen zijn wat dat betreft oprecht harde werkers, maar om nou regelmatig tot 2 uur in de nacht (zelfs in het weekend) te blijven werken met die bouwkranen en lawaai maken (vaak nog geschreeuw erbij) vind ik wel weer overdreven. Het is ook al donker vanaf half 6 dus ik vraag me wel af hoe effectief ze kunnen werken in de avond… Die dag heb ik een bapao gehaald bij de befaamde bapaokraam in de Wuhan University campus die gevuld was met “red bean paste” en een bapao met sesamzaadvulling. De laatste zag er smerig uit, met zwarte korrelige vulling en smaakte ook niet echt lekker, geen aanrader. De bapao met red bean paste was wel lekker zoet, zeker voor herhaling vatbaar ;). Ik denk dat de bapao’s bij deze kraamp elke dag vers gemaakt worden en verser zijn dan die in de kantine, want als je eenmaal de bapao’s bij deze kraam hebt gegeten is de rest niet zo lekker meer.

Groetjes,

Ans

  • 01 November 2012 - 08:48

    Conny:

    Ha Ans,
    Leuk hoor om al je belevenissen te lezen, maar waar je nauwelijks over schrijft, volg je wel lessen? Of zijn de lessen niet te volgen vanwege de chinese taal?
    In ieder geval veel plezier en hopelijk voel je je weer wat beter
    doeg conny

  • 01 November 2012 - 22:55

    Lilian:

    Hi Ans,
    Als er geen koud water wordt aangevoerd en wel warm water aanwezig is, dan zal het warme water uit een boiler(opslag) komen, dus op een gegeven moment zal die ook opraken. Misschien 's avonds voor het slapen gaan een emmer water klaar laten staan voor noodgevallen?
    Hoe gaat het nu met jouw chinese taal? Geloven de mensen nog wel dat je uit Nederland komt?
    Groetjes, Lilian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ans

Hoi ik ben Ans en ik ben in het verleden naar Japan en Rusland op vakantie geweest. Daarvan zijn mijn reisverslagen nog te lezen. Dit jaar ga ik voor een halfjaar studeren in China en zal ik daarover ook reisverslagen bijhouden :)

Actief sinds 27 Mei 2010
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 52111

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2012 - 28 Februari 2013

Studeren in Wuhan

12 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Reis door Rusland

02 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Reis naar Japan

Landen bezocht: